Handläggare - digitalisera Regeringskansliets kärnprocesser

Handläggare - digitalisera Regeringskansliets kärnprocesser

Arbetsbeskrivning

Programmet för digitalisering av kärnprocesser, Statsrådsberedningen
Vill du vara med och forma Regeringskansliets framtida digitala arbetssätt? Har du ett stort intresse för verksamhetsdriven utveckling och erfarenhet av att arbeta i utvecklings- eller förvaltningsteam? Trivs du i en roll med många kontaktytor? Vi erbjuder rätt person en spännande roll i ett myndighetsövergripande arbete.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Programmet för digitalisering av kärnprocesserna driver och samordnar utvecklingen av kärnverksamhetens arbetsformer med stöd av digitala verktyg. Utvecklingsarbetet involverar många både i departementen och i Förvaltningsavdelningen och bedrivs på uppdrag av förvaltningschefen i samråd med rättschefen i Statsrådsberedningen. Programmet är organisatoriskt placerat i Statsrådsberedningen.

Som handläggare för programmet är du med och driver utvecklingsarbetet framåt i enlighet med den fastställda inriktningen för utvecklingen. Fokus för ditt arbete är att planera och prioritera leveranser i team som arbetar med vidareutveckling och vidmakthållande av Regeringskansliets digitala arbetssätt. Du kommer även att ansvara för att driva och samordna arbetet i teamet. Du representerar kärnverksamhetens behov och konkretiserar och levandegör behoven med hjälp av tex. beskrivningar som processkisser och användningsfall. Du faciliterar dialoger om lösningar för utveckling av det digitala arbetssättet, är bollplank i vägvalsfrågor och säkerställer kvaliteten i leveranser. Dina arbetsuppgifter inkluderar även att utreda, förankra och kommunicera verksamhetsmässiga frågeställningar som uppkommer i utvecklingsarbetet. Du stämmer löpande av innebörden av lösningar och leveranser. Vidare har du dialog med och vid behov utbildar verksamhetsföreträdare. Fokus för och innehållet i arbetsuppgifterna kan komma att variera över tid. Du kommer arbeta i utvecklings- och förvaltningsteam men också nära programchefen och övriga medarbetare i Programmet för digitalisering av kärnprocesserna. Arbetet innebär många kontaktytor med berörda både i Statsrådsberedningen, i departementen och i Förvaltningsavdelningen. Vi söker en person som har ett stort intresse för verksamhetsdriven utveckling och som vill vara med och forma Regeringskansliets framtida digitala arbetssätt. Arbetsprover kan komma att tillämpas. 

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom relevant område, tex juridik, statsvetenskap, ekonomi, eller data- och systemvetenskap, alternativt motsvarande kunskap, förvärvarad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Utbildning inom projektledning och agila arbetssätt, processutveckling och inom förvaltningsledning är meriterande. Du har erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning och av att handlägga komplexa ärenden. Du behöver också ha erfarenhet av att arbeta i utvecklings- eller förvaltningsteam i roller som produktägare, processledare eller liknande. För att lyckas i rollen krävs också erfarenhet av att ha utvecklat verksamhetsprocesser med stöd av digitala verktyg. Vidare krävs mycket god kunskap om verksamhetsutveckling genom digitalisering. Det är meriterande med erfarenhet av arbete i Regeringskansliets kärnprocesser, tex lagstiftningsprocessen, myndighetsstyrningen eller budgetprocessen. Erfarenhet av att konkretisera behov till lösningar och att prioritera och och kvalitetssäkra leveranser i team liksom erfarenhet av att analysera innebörden av lösningar och kommunicera dessa i förhållande till kärnverksamheten är meriterande. Har du erfarenhet av utveckling av verksamhetsprocesser med stöd av BPM-verktyg/processverktyg och planeringsverktyg som Azure Devops och Microsoft Project är det meriterande.  Att ha arbetat som projektledare eller liknande ledande roll är också meriterande. Det är meriterande att ha insikt i att jobba i en politiskt styrs organisation och förstå politikens krav.

Dina egenskaper
Som person har du förmåga att arbeta resultatinriktat, sätta mål och hålla tidsramar. Du är noggrann och lägger vikt vid att leverera med kvalité. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Arbetsuppgifterna kräver att du är analytisk och har förmåga att sätta in frågor i ett större sammanhang och från ett övergripande perspektiv. Vidare krävs att är du självgående och flexibel i ditt arbete och att du har god samarbetsförmåga, då arbetet innebär många kontaktytor. Ett gott omdöme är en förutsättning för tjänsten. Du har en mycket god pedagogisk och kommunikativ förmåga och du förklarar komplexa problem på ett enkelt sätt. 

Övrigt
Vi söker en till två medarbetare. Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde snarast. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.



Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Frida Kylberg som är chef för Programmet för digitalisering av kärnprocesserna, på 08-405 40 46. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Helena Olofsson på 08-405 14 78. Fackliga kontaktpersoner är Sofia Kamps för Saco och Sofia Meureke för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 september 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 augusti 2023
  • Ansök senast: 1 september 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024