OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplats
Utbildningsförvaltningen i Ljusdals kommun bedriver verksamhet inom förskola, grundskola, grundsärskola samt gymnasium och vuxenutbildning. I våra verksamheter är barns och elevers lärande i fokus och alla barn och elever ska ges möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar.
Som handläggare ekonomi arbetar du förvaltningsövergripande och ansvarar för ett brett spektrum av arbetsuppgifter med fokus på ekonomi, både av strategisk och operativ karaktär.
Vi är ett team som på olika sätt fungerar som stöd till förvaltningsledningen och vi jobbar tillsammans för att lösa uppgifterna på bästa sätt och fördelar arbetet inom teamet.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består bland annat av handläggning av statsbidrag, löpande redovisning och månatliga uppföljningar. Arbetet innebär att självständigt driva de olika processerna samt tolka och tillämpa gällande lagar, riktlinjer och avtal. I arbetet ingår även att framställa och analysera statistik som ligger till grund för den dagliga uppföljningen och prognosen, samt vara med i vårt förändringsarbete i utveckling av våra interna processer. Arbetet innebär mycket interna kontakter inom förvaltning och kommun men även med myndigheter, andra kommuner och fristående enheter. Andra arbetsuppgifter kan tillkomma.
Kvalifikationer/utbildning
Vi söker främst dig med eftergymnasial utbildning med inriktning ekonomi samt några års arbetslivserfarenhet. Meriterande är erfarenhet av kvalificerad handläggning inom offentlig sektor och/eller erfarenhet av ekonomistyrning samt erfarenhet av ekonomisk redovisning. Arbetet ställer krav på stort kunnande i användandet av olika digitala system samt förmåga att sätta sig in i och förstå skolans verksamheter, samt att tillämpa och tolka lagar och regler.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person tror vi att du är trygg i dig själv och trivs i en roll där du får eget ansvar. Du är initiativtagande, strukturerad och noggrann i det du tilltar dig. Du har förmåga att organisera, planera, prioritera samt har lätt för att anpassa dig efter ändrade omständigheter. Det är även viktigt att du förstår vikten av ett professionellt samarbete och bemötande och att du tycker om och känner dig bekväm med att ha mycket kontakter.
Du har god förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift, är van och trygg med att kommunicera muntligt samt har förmåga att anpassa informationen efter målgrupp.
Övrigt
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Tjänsten tillsätts efter ett erforderliga MBL-förhandlingar genomförts.
Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tidsbegränsad anställning t.o.m. 20211231. Heltid. Tillträde efter överenskommelse.
Upplysningar lämnas av
Administrativ strateg, Linda Röjd, 0651-186 01
Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.
Sista ansökningsdag
2021-03-23
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.
Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström
Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson
Kjärstin Öhman
Eva Berglund-Carlén
Eva Åsåker
Inga-Lill Öjemark
David Norman
Carina Bryngelsson