OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller också en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård och fordonsservice och samordnar Polismyndighetens miljö- och hållbarhetsarbete.
PAC Ekonomi är en sektion inom enheten för finansiell styrning. PAC Ekonomi ansvarar för hela Polisens ekonomiska redovisning och ekonomiadministration. Sektionen svarar för att säkerställa att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Detta innebär att sektionen hanterar Polismyndighetens ekonomiska redovisning och ekonomiadministration, in- och utbetalningar samt upprättande av Polismyndighetens årbokslut. Sektionen består av ca 50 medarbetarna och är organiserade i fyra grupper samtliga i Linköping.
Till gruppen som arbetar med kundreskontran är vi nu i behov av vikarierande handläggare, ett på två år och ett på sex månader. Gruppen består av 10 personer.
ARBETSUPPGIFTER
Som ekonomihandläggare i reskontran arbetar du framförallt i affärssystemet UBW och kassasystemet Extenda. Du arbetar med fakturahantering och betalningsuppföljning, utför löpande redovisning avseende in- eller utbetalningar samt genomför månatliga bank-, moms- och kontoavstämningar. Därutöver kommer du att arbeta delvis i vår supportfunktion med att svara på frågor som rör in- eller utbetalningsprocesserna. Vid bokslut kommer du att delta i bokslutsarbete.
Gruppen driver och deltar i en hel del utvecklingsprojekt både för egen del, men även för myndigheten i sin helhet. Digitaliseringsfrågorna kommer att vara en central del i utvecklingsarbetet.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• eftergymnasial utbildning med inriktning ekonomi eller motsvarande utbildning/erfarenheter som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga
• tidigare erfarenhet av arbete med ekonomi
• god vana av att arbeta i Microsoft Office
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av statlig redovisning
• erfarenhet av arbete i ekonomisystemet Unit 4 Business World (fd Agresso)
Personliga egenskaper
Som person har du en god kommunikations- och samarbetsförmåga. Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten. Att ha en vilja att lära nytt är även det viktigt.
Du är noggrann och lösningsorienterad och kan planera ditt arbete i förhållande till verksamhetens behov och arbetstoppar på ett bra sätt. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta både självständigt och att samarbeta i grupp. Du har även intresse för digital utveckling.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Placeringsort: Linköping
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899
Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51
Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320
Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09