Handläggare Ekonomi vid Barn & Utbildning

Handläggare Ekonomi vid Barn & Utbildning

Arbetsbeskrivning

Tibro kommun, med 11 000 invånare, ligger i norra delen av Västra Götalands län. Här finns ett brett näringsliv med en unik kompetens om möbler, inredning och logistik och ett rikt föreningsliv med många framstående idrottare. Tibro kommun jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder sina invånare en mycket uppskattad kommunal service!

Barn & Utbildning har ca 400 medarbetare, varav 13 chefer, och lyder under barn- och
utbildningsnämnden. Barn- och utbildningsnämndens budget är totalt ca 300 mnkr med
ansvar för kommunen förskola, grundskola, gymnasieskolans introduktionsprogram (IM),
särskola på grundskole- och gymnasienivå och Kompetenscenter med
arbetsmarknadsenhet, studie- och yrkesverksamhet samt besöksattraktionen Minizoo.

Central administration är en nybildad enhet inom Barn & Utbildning sedan 1 mars 2020,
med uppdrag att:
-Skapa en rättssäker och effektiv administration/handläggning med hög kvalitet
-Vara ett administrativt stöd till förvaltningens chefer, inkluderat IT-stöd
-Vara ett administrativt stöd till barn- och utbildningsnämnden

Det innebär att den centrala stödadministrationen ansvarar för att det strategiska
administrativa arbetet på hela förvaltningen utvecklas, samordnas och har hög kvalitet i
utförandet samt ska säkerställa att arbetet följer offentligrättsliga principer. Uppdraget är
att bidra till att arbetet bedrivs så effektivt som möjligt och utvecklas i enlighet med lagar
och politiskt fattade beslut samt förvaltningens/kommunens beslutade policys, riktlinjer
och rutiner. I uppdraget ingår att utveckla verksamheten genom att skapa processer och
strukturer för framtagande av uppgifter, kopplingar till verksamhetsförändringar samt att
utveckla och säkerställa administrativa rutiner inom hela förvaltningen.

ARBETSUPPGIFTER
Ekonomihandläggare är en ny tjänst inom enheten, vilket innebär att du har stor möjlighet att inom vissa ramar påverka och utforma tjänsten. I uppdraget ingår att ge stöd och service till förvaltningens chefer gällande verksamheternas budgetarbete, uppföljning, prognostisering och visst bokslutsarbete samt övriga ekonomiuppgifter som chefer efterfrågar. Detta uppdrag medför samarbete med förvaltningens ekonomer vid ekonomienheten.

Övriga ekonomiadministrativa uppgifter som ingår i uppdraget är exempelvis; momsåtersökning, hantering av interkommunala ersättningar (ersättningar för elever med skolgång hos annan skolhuvudman), lönebidragshantering, statsbidragshantering, eftersöka medel hos Arbetsförmedlingen, hantering av kund- och leverantörsfakturor, hantering av elevrelaterade ersättningar såsom bidrag för elevresor och inackorderingsbidrag etc. Här arbetar du i nära samarbete med enhetens ekonomiadministratör.

Är du intresserad av ett ekonomiuppdrag där prestigelöshet, delaktighet och att ha roligt på jobbet är viktigt skicka i så fall in din ansökan till oss redan idag!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som ser sammanhang, prioriterar rätt frågor och bidrar till att utveckla
enhetens ekonomistöd. Du har en högre administrativ utbildning inom ekonomi, minst en
yrkeshögskoleutbildning, eller annan utbildning relevant för uppdraget och erfarenhet som
bedöms likvärdig. Meriterande är erfarenhet av liknande arbetsuppgifter samt erfarenhet
och förståelse för arbetet i en politiskt styrd organisation.

Arbetet förutsätter att du har ett ansvarstagande och strukturerat arbetssätt. Noggrannhet,
flexibilitet och känsla för service är också värdefulla egenskaper i arbetet. Du sprider
kunskaper och erfarenheter på ett pedagogiskt sätt till de människor du möter i din
yrkesroll.

Som person trivs du med att arbeta självständigt, men du behöver också ha god
samarbetsförmåga och kan anpassa dig till nya och förändrade krav och förutsättningar
eftersom uppdraget innebär ett nära samarbete med framför allt förvaltningens chefer,
men även med medarbetare på enheten och kollegor på kommunens centrala
ekonomienhet.

Du ska även ha goda datakunskaper, och stor vana av att arbeta i IT-system och särskilt
meriterande är erfarenhet från Procedo, Raindance och Accorda.

Du präglas av ett förhållningssätt som stämmer överens med vår värdegrund, Omtanke
Samverkan Självtillit och Handlingskraft.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

Tibro kommun har valt rekryteringskanal och tackar vänligt men bestämt nej till att bli
kontaktad av rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Bernth Lundqvist
0504-18228
Lärarnas Riksförbund Marie Kron
0504 180 00
Lärarförbundet Lennart Andersson
0504 18000
Rektor Marie Ahlander
0504-182 02
Elizabeth Stridh, Lärarförbundet
vx 0504-180 00
Rektor Anette Larsson
Telefon: 0504-181 98
Lärarförbundet Marithe Eriksson
vx 0504-180 00
Lärarnas Riksförbund Mats Hellmér
Telefon: 0504-180 00
Lärarnas Riksförbund Mats Hellmér
vx: 0504-180 00
Rektor Ann-Helen Alexandersson
0504-182 23

Sammanfattning

Besöksadress

54380 Tibro
None

Postadress

Centrumgatan
Tibro, 54380

Liknande jobb


22 november 2024

12 november 2024

Accountant

Accountant

20 november 2024