OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningens uppdrag är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, sjukdom, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Verksamheten omfattar äldreomsorg, hälso- och sjukvård, anhörigstöd, funktionsstöd och individ- och familjeomsorg.
Genom vårt arbete vill vi skapa förutsättningar för delaktighet, trygghet och inflytande över sitt eget liv.
Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där du gör skillnad för andra. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan!
Beskrivning
På försörjningsstödsenheten arbetar socialsekreterare, handläggare och budget- och skuldrådgivare/konsumentvägledare.
En vägledare finns också på enheten för att på uppdrag av socialsekreterare stödja människor på vägen till egen försörjning, genom kartläggning och planerande av arbetsträning, arbetspraktik eller andra lämpliga insatser. En förste socialsekreterare finns på enheten för att ge stöd i det dagliga arbetet.
Individ- och familjeomsorgens reception hör också organisatoriskt till enheten.
Enheten leds av enhetschef.
Arbetsuppgifter
I rollen som handläggare på försörjningsstödsenheten är en av dina huvudsakliga arbetsuppgifter att handlägga ansökningar om ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen. Som handläggare ansvarar du för den administrativa delen i handläggningen medan en socialsekreterare ansvarar för planering av insatser mot egen försörjning tillsammans med individen.
Övriga arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är bland annat hantering av förmedlingsmedel samt dödsbohandläggning vilket omfattar utredning av dödsboanmälan, utredning av ekonomiskt bistånd till begravningskostnader, och i vissa fall provisorisk förvaltning av dödsbon.
Arbete i Individ- och familjeomsorgens reception förekommer vid korttidsfrånvaro.
Som handläggare har du ett nära samarbete med socialsekreterarna på enheten. Samverkan med andra enheter inom förvaltningen förekommer likväl som extern samverkan med andra myndigheter och aktörer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning med relevant inriktning, alternativt arbetslivserfarenhet som är relevant för tjänsten. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning eller administrativt arbete inom offentlig verksamhet är meriterande. Tidigare erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva är meriterande.
Du har en positiv inställning och ett stort intresse och engagemang för människor. Du är en skicklig administratör och har lätt för att lära dig att arbeta i nya ärendehanteringssystem.
I rollen som handläggare är det viktigt att du är flexibel och kan arbeta självständigt men också att du har har en god samarbetsförmåga då du har ett nära samarbete med kollegorna på enheten och med andra aktörer. Du arbetar för och bidrar till en positiv anda och arbetsglädje i arbetsgruppen. Som person är du lugn och stabil och har en god kommunikationsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Villkor
Individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Vi tillämpar årsarbetstid. Normal arbetstid är 8-16.30.
Vi erbjuder extern grupphandledning, möjlighet till semesterväxling och friskvårdspeng samt personalstöd.
Intervjuer och rekrytering kan komma att ske löpande under rekryteringsprocessen så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Om Bollnäs kommun
Vi anställda i Bollnäs kommun arbetar med det som är viktigt på riktigt – och tillsammans skapar vi bra dagar för de cirka 27 000 Bollnäsbor som är beroende av vårt arbete. Hos oss får du stolta kollegor som med arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. I vår kommun, med över 400 föreningar, ett kulturutbud över det vanliga och en närhet till landsbygd, stad och fjäll får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop.
Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland!