Handläggare ekonomiskt bistånd inom Individ och familjeomsorg

Arbetsbeskrivning

Att arbeta i en mindre kommun gör att du får chansen att prova på nya saker, att du får känna ansvar och förtroende i din yrkesroll samt att du utvecklas i ditt arbete. Att utvecklas genom att få en inblick och vara delaktig i hela processen gör att man växer som medarbetare. Vi tror även att både känna och ta ansvar är viktigt för utvecklingen. Det ger dessutom en mycket värdefull erfarenhet i det fortsatta arbetslivet. I Älvsbyns kommun hjälper vi varandra och arbetar tillsammans för att uppnå goda resultat. Vi ser fram emot din ansökan hos oss!Som medarbetare hos oss i Älvsbyns kommun kan du ta del av ett antal förmåner.
Läs mer om våra förmåner https://www.alvsbyn.se/arbete-och-karriar/personalformaner/

Enheten för Individ och familjeomsorg är en gemensam arbetsplats där myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen, LVU samt LVM ingår. Verksamheten består av; Barn och Unga, Ekonomiskt bistånd, Familjerätt, Vuxen och Familjehem. Vi söker dig som kommer att arbeta med handläggning ekonomiskt bistånd. Du kommer att ingå i ett team med 13 handläggare, en 1:e socialsekreterare samt en enhetschef. Vi behöver dig som kan bidra med kunskap och arbetsglädje till vår enhet. På enheten hjälper vi varandra att lyckas i vårt uppdrag och tillsammans bidra till en god arbetsplats.

Arbetsuppgifter
Det huvudsakliga uppdraget som handläggare inom ekonomiskt bistånd är att stötta, motivera och utreda individers förutsättningar i deras väg mot självförsörjning och under tiden handlägga rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. I rollen ingår återkommande kontakter med både enskilda individer samt interna och externa samverkansaktörer.

Inom verksamhetsområdet ingår även handläggning av bostadsanskaffning och våld i nära relation.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen/Sociala omsorgsprogrammet eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer adekvat. Kunskap och erfarenhet av socialt arbete med handläggning av ekonomiskt bistånd är meriterande. Du ska ha god kunskap om Socialtjänstlagen. Vi ser att du har en god utrednings- och dokumentationsförmåga samt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. B-körkort är ett krav.

Som person är du stabil, självgående och strukturerad. Du är professionell i din yrkesroll och har ett bra bemötande samt en god samarbetsförmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Kunskap i verksamhetssystemet Pulsen Combine är meriterande.

Vi erbjuder dig tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning vid nyrekrytering.

Arbetstiden är dagtid, måndag – fredag. Möjlighet till visst distansupplägg finns.

Sista ansökningsdag 2024-03-20.
Urvalsprocessen och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Lön
Lönen är individuell, ange löneanspråk.

Allmänt
Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt ökad mångfald inom alla yrkesområden.

Inför rekryteringsarbetet har Älvsbyns kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Älvsbyn är Norrbottens pärla.

I vår kommun får cirka 8 000 människor möjligheten att arbeta, bo och leva nära naturen. Vi är stolta över skolorna för de yngre och omsorgen av de äldre. Många är engagerade inom föreningslivet och det gör vår kommun levande och livskraftig.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Älvsbyns kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 februari 2024
  • Ansök senast: 20 mars 2024

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024