OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vår vision är Hållbar energi för alla och vi jobbar utifrån den statliga värdegrunden samt våra tre värdeord; trovärdig, modig, och helhetssyn.
Med anledning av de höga elpriserna har regeringen föreslagit ett riktat ekonomiskt stöd till hårt drabbade företag. Stödet ska stärka företagens möjligheter att överbrygga konsekvenser av den pågående energikrisen.
Är du en person som brinner för att göra en viktig samhällsinsats för företagen i Sverige under dessa tider? Är du i början av din karriär och/eller vill utvecklas genom att ingå i ett tillfälligt team som handlägger elstöd under 2023? Då kanske du är rätt person!
Nu söker vi handläggare till arbetet med elstödet till elintensiva företag.
Dina arbetsuppgifter
I rollen ingår att granska och handlägga ansökningar om stöd till företag. I arbetet ingår att tolka juridiska texter, göra prövningar, granska underlag, skriva och föredra förslag till beslut med mera. Även arbete med uppföljning och vägledning kan omfattas i tjänsten.
Du följer en handläggningsrutin utifrån de riktlinjer och regler som kommer meddelas från regeringen, vilka anger de krav som ska vara uppfyllda för att stöd ska kunna beviljas och betalas ut.
Internt nätverkande i olika tvärfunktionella team för att fånga upp samtliga perspektiv är något som görs kontinuerligt i arbetet. I rollen är det viktigt att, tillsammans med kollegor, kunna jobba fokuserat mot samma mål. Även när förutsättningar ändras. Handläggningen bygger bland annat på ett agilt och tvärfunktionellt arbetssätt, vilket innebär att man vid nya situationer får både utveckla processer och jobba i dem samtidigt. Under uppdragets gång kan rollen innebära att göra anpassningar till eventuella ändrade förutsättningar och utvecklande av praxis för stödet.
I rollen ingår även dialog med externa kontakter som tex företag, domstolar och andra myndigheter och därmed behöver man kunna kommunicera och bemöta dessa parter på ett tydligt och professionellt sätt. Under de första veckorna kommer du arbeta på plats hos Energimyndigheten i Eskilstuna för att komma in i arbetet och lära känna kollegorna. Därefter så finns det möjlighet att i samverkan med din chef kunna arbeta på distans.
Din profil
Vi söker dig som har:
• Utbildning från universitet eller högskola motsvarande minst 3 år inom ekonomi, juridik, statsvetenskap, ingenjör eller annat område som Energimyndigheten bedömer som relevant för tjänsten.
• Förmåga att snabbt kunna läsa och sätta dig in i olika slags material med ekonomiskt och juridiskt innehåll.
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
• Driv, engagemang och intresse för den aktuella tjänsten.
Vi ser det som meriterande om du har:
• Erfarenhet av handläggning av ärenden avseende ekonomiskt statligt stöd.
• Erfarenhet av myndighetsutövning.
• Kunskap om energieffektivisering inom företag.
Som person tar du ansvar för dina uppgifter, gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du kan väga samman komplex information och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du arbetar bra med andra människor och behåller ditt lugn i stressade situationer.
Välkommen med din ansökan!
Om oss
Energimyndigheten är förvaltningsmyndighet för tillförsel och användning av energi i samhället och arbetar därmed med hela energisystemet, inklusive förnybar energi, klimatinsatser, bättre teknik, trygg energiförsörjning och smartare energianvändning.
Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra nya fina lokaler i centrala Eskilstuna. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv. Hos oss har du möjlighet att arbeta på distans utifrån överenskommelse med chef.
Vi sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.
Varaktighet/Arbetstid
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning i 6 månader med start den 15 februari alternativ 6 mars med möjlighet till fortsättning.
Välkommen med din ansökan senast 8 januari 2023.
Vi ser gärna att du inkommer med din ansökan så snart som möjligt. Processen kommer att innebära att Energimyndigheten tar hjälp av en extern partner i vissa steg. Du kommer att få genomföra tester och inkomma med referenser, intyg och betyg om du går vidare i processen.
Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med dnr 2022–017025.
Under helgdagarna har vi begränsad möjlighet att svara på telefonen så mejla gärna om du har funderingar gällande tjänsten.
Kontaktpersoner
Mila Brandt
Enhetschef
mila.brandt@energimyndigheten.se
016-544 21 39
Anna Lindström
anna.lindstrom@energimyndigheten.se
016-542 06 04
Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin
SACO-S
016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson
ST
016-544 21 94