OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.
Vi söker handläggare till enheten för Anvisning barn och statlig ersättning för nyanlända i Norrköping. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt arbetsliv med många karriärvägar.
Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion och goda möjligheter till fortlöpande kompetensutveckling.
Arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgiften är att handlägga ansökningar om statlig ersättning för flyktingmottagande i kommun och landsting. Arbetet innebär att bereda och fatta beslut om ersättning för flyktingmottagandet. Arbetet är reglerat i ett antal förordningar om statlig ersättning för flyktingmottagande m.m. Du kommer i det dagliga arbetet att ha många kontakter med anställda vid kommuner och landsting. Du kommer dessutom att vid behov medverka i enhetens externa och interna informationsarbete samt i övrigt utföra arbetsuppgifter på uppdrag av enhetschefen.
Vad vi förväntar oss
Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.
Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning med relevant inriktning såsom exempelvis ekonomi, juridik, statsvetenskap alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för befattningen. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete vid stat eller kommun med praktiserande av förvaltningslag med tillhörande offentlighet- och sekretesslag. Vidare är det även meriterande om du har erfarenhet av administrativt arbete. Du har god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska samt har goda kunskaper i Office-paketet.
Personliga kompetenser
Som person styrs du av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat samt förändrar din inriktning när målen ändrar sig. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter samt kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Som person är du också noggrann och följer de kvalitetsstandards som behövs för arbetet. Du är uppmärksam på detaljer i arbetet och ser till att man tar hänsyn till dessa.
Upplysningar
• Anställningsform: Visstidsanställning på heltid från 2016-09-01 t.o.m. 2016-05-31 med chans till förlängning
• Placering: Norrköping
• Vi tillämpar individuell lönesättning
• Kan förekomma resor
Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen kan du mejla till ansvarig rekryterare Ylva Norén på rekrytering@migrationsverket.se
Vill du veta mer om befattningen och arbetsuppgifterna kontaktar du t.f. Enhetschef, Monika Geite på monika.geite@migrationsverket.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast måndag 25 juli 2016.
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.