OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats.
Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar.
Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet.
Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
På arbetsmarknadsförvaltningens myndighetsenhet blir du del av en engagerad personalgrupp med fokus på att utveckla handläggningsarbetet för att på bästa sätt bidra till att våra sökande kommer ut i egenförsörjning så snabbt som möjligt. För att trivas här är det viktigt att du har mod att utmana samhällets strukturer samt har energi att skapa nya arbetssätt för att lyckas med uppdraget på bästa sätt.
Arbetsuppgifter
Som handläggare för ensamkommande barn och ungdomar har du myndighetsansvar för ensamkommande barn och ungdomar som tagits emot av Trelleborgs kommun. Det innebär att du har ansvar för bland annat utredningar, överväganden, omprövningar samt löpande placeringsansvar enligt SoL och LVU för ensamkommande barn och ungdomar. Utredning av särskilt förordnad vårdnadshavare samt övriga familjerättsliga ärenden rörande ensamkommande barn och ungdomar ingår också i arbetet. Du ansvarar också för att säkerställa att det finns en långsiktig planering för målgruppens etablering i samhället.
Du ska även administrativt handlägga försörjningsstödsärenden samt avge yttrande till förvaltningsdomstol i besvärsärenden. I arbetsuppgifterna ingår också att göra utredningar om huruvida det finns skäl att bevilja försörjningsstöd utöver norm och gällande riktlinjer.
Arbetet med våra sökande präglas av att ha den enskilde i fokus och den enskilde har ett eget ansvar och ska känna sig delaktig i sitt arbete mot sin etablering och självförsörjning.
Kvalifikationer
Vi söker dig med intresse för myndighetsutövning och som har administrativ erfarenhet av handläggning samt har högskoleutbildning inom beteendevetenskap, ekonomi och/eller juridik eller motsvarande.
Du bör ha erfarenhet av utredningsarbete inom barn och familj. Du bör ha en god kunskap om hur en kommunal organisation fungerar samt erfarenhet av att arbeta efter en delegationsordning. Vidare ska du ha kunskap om gällande lagstiftning såsom socialtjänstlagen, förvaltningslagen samt lagen om offentlighet och sekretess. Du bör ha ett öppet och flexibelt förhållningssätt där du har förmågan att bemöta människor med en ödmjuk framtoning.
Vi sätter våra sökande i fokus och det är viktigt att du har en förmåga att på ett rättsäkert sätt utföra ditt arbete. Tjänsten förutsätter att du har god datorvana och vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i vårt verksamhetssystem ProCapita. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som medarbetare hos oss förväntas du ha viljan och förmågan att vara en god lagspelare och vara en budbärare för kommunens värdeord Öppenhet, Respekt och Ansvar.
Arbetstid/varaktighet
Heltid, tillsvidare.
Tillträde
2014-03-01 eller enligt överenskommelse.
Kontaktpersoner
Arbetsmarknadschef Ola Johnsson 0708-81 70 81 eller förvaltningschef Cecilia Lejon 0708-81 71 44.
Fackliga företrädare:
Nås via kommunens växel 0410-73 30 00
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Sista ansökningsdag
2014-01-31Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!