Handläggare färdtjänst och administratör

Handläggare färdtjänst och administratör

Arbetsbeskrivning

Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.

Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.

Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.

Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!





Öckerö vill vara den nära kommunen, med närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Befolkningsutveckling är en strategisk fråga för kommunen, där infrastruktur och byggnation är centrala delar. Miljö- och samhällsbyggnadsfrågorna är betydelsefulla för att skapa ett hållbart samhälle för kommande generationer.

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen är en nyinrättad förvaltning (från 2022-01-01) med ansvar för frågor inom VA, trafik, gator och vägar, anläggningar, båttrafik, renhållning, kost och lokalvård samt myndighetsutövning inom bygglov, livsmedel och miljö- och hälsoskydd.

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens söker nu en färdtjänsthandläggare/administratör som vill vara med och utveckla och forma morgondagens Öckerö.

ARBETSUPPGIFTER
Som färdtjänsthandläggare/administratör kommer du att arbeta tillsammans med enheterna trafik- och fritid samt bygg- och miljö med ansvar för handläggning av tillstånd gällande färdtjänst, riksfärdtjänst och parkeringstillstånd för rörelsehindrade och för kontorsuppgifter såsom t.ex. posthantering, diarieföring, arkivering, dokumenthantering, statistik, fakturering och utlämning av handlingar.
Du förväntas också driva och delta i utveckling av processer och rutiner för verksamhetens dokument- och ärendehantering m.m.
Som färdtjänsthandläggare utreder du och fattar beslut enligt Färdtjänstlagen och Lagen om riksfärdtjänst.
Som handläggare av parkeringstillstånd för rörelsehindrade utreder du ansökningar enligt Trafikförordningen.
Ärendena du handlägger omfattar kommunens samtliga åldersgrupper.
Du kommer att samarbeta med arbetsterapeuter, funktionshinderorganisationer, trafikingenjörer, byggnadsinspektörer, fastighetsägare, entreprenörer och handläggare vid Västtrafik.
I din kontakt med sökande ställs stora krav på hög social kompetens, empatisk förmåga och lyhördhet. Du handlägger med stöd av lag, mot verksamhetens krav på resultat genom att hitta kostnadseffektiva lösningar och med sökandens behov i fokus. Det krävs därmed att du kan kombinera rollen som myndighetsperson med ett tydligt fokus på sökandens behov.
Tjänsten innebär ett eget ansvar vilket fordrar att du trivs med att vara självgående och driva processer beslutsamt och med omdöme. Arbetet ställer höga krav på kommunikativ förmåga, såväl muntligt som skriftligt


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning för tjänsten, med grundläggande kunskaper i förvaltningslagen och sekretesslagen eller annan utbildning/kompetens som arbetsgivaren bedömer är likvärdig.
Som person har du lätt för att samarbete, kommunicera, skapa och underhålla processer och rutiner. Du är serviceinriktad och kan arbeta självständigt på ett strukturerat och noggrant sätt. Du är lösningsfokuserad, prestigelös och har förmågan att se till verksamhetens bästa och kan hugga i där det behövs.
Du har goda kunskaper i Officepaketet och är van att arbeta i olika administrativa system.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenheter av att arbetat med myndighetsutövning eller inom en politisk styrd organisation, om du har kunskaper av ärendehanteringssystem och diarieföring samt de lagar och regler som vår verksamhet styrs av.
Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet och samarbetsförmåga.
Datavana och B-körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Robert Svensson
031-97 62 46
Dick Andersson, Vision
031-97 62 00
Börje Eklund, SACO
031-97 62 00
Enhetschef Mikael Johannesen
031-978833
Kommunal Väst, Ronnie Bryngelsson
031-976955
Kretsloppschef Thomas Wijk
031-97 62 58
Ronnie Bryngelsson, Kommunal Väst
0705-23 92 33
Samhällsbyggnadschef Robert Svensson
031-97 62 00
Lars-Gunnar Andersson, SACO
031-97 62 10
Samhällsbyggnadschef Robert Svensson
031-97 62 46

Sammanfattning

Besöksadress

Sockenvägen 13, Öckerö 47580 Öckerö
None

Postadress

Box 1035
Öckerö, 47580

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024