Handläggare färdtjänst/bostadsanpassning

Arbetsbeskrivning

Tidaholms kommun med ca 12 800 invånare är belägen i en naturskön trakt mellan Västgötabergen och Hökensås fritidsområde. Kommunen har ett välutvecklat näringsliv med långa industritraditioner och erbjuder rika möjligheter till kultur- och fritidsaktiviteter samt ett omfattande föreningsliv. Närhet och trygghet är våra kännetecken. I Tidaholms kommun arbetar vi aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö. Vi erbjuder olika former av friskvård och rökfri arbetstid. Vi strävar även efter en balans mellan arbete och fritid, därför tillämpar vi 39 timmars arbetsvecka.

Enheten för Hållbar Utveckling på Samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning inom bygg, miljö och livsmedel samt samhällsplanering, trafikfrågor och bostadsanpassning.

Vi söker nu en handläggare mot färdtjänst/bostadsanpassning till en tillsvidaretjänst på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Arbetsuppgifter

Du ska utreda, bedöma och besluta enskilda personers rätt till färdtjänst, parkeringstillstånd bostadsanpassningsbidrag, riksfärdtjänst mm utifrån lagar och lokalt regelverk. Kontakterna i utredningsarbetet sköts huvudsakligen per telefon och via hembesök. Arbetet är självständigt och innebär myndighetsutövning med delegation. Du ansvarar själv för allt arbete med handläggning från ansökan till beslut. Tjänsten innefattar även omvärldsbevakning, förbättringsarbete, uppföljning och nätverkande.

Arbetet sker i nära samarbete med övrig personal på enheten, samhällsbyggnadsförvaltningen, samt med olika myndigheter.  Vi är ett litet kontor där samarbete och service är ledord. Arbetet görs både på kontor och i fält i hela kommunen.

Dina arbetsuppgifter innebär att


• självständigt arbeta med handläggning av ärenden rörande bostadsanpassning, färdtjänst, parkeringstillstånd och andra liknande arbetsuppgifter.
• vara behjälplig i planering av skolskjuts.
• arbeta i nära samarbete med kontorets övriga personal.
• aktivt delta i arbetet med att förbättra och utveckla processerna, rutinerna och arbetssättet i verksamheten.

För att lyckas i rollen som handläggare är du noggrann och utreder ärenden sakligt i enlighet med gällande lagstiftning och regelverk. Som person har du en god kommunikativ förmåga och är trygg med att bemöta människor på ett professionellt och serviceinriktat sätt.

Som person har du hög integritet och är stresstålig. Du trivs med att ta ansvar och egna initiativ i ditt arbete. Det gör ditt arbetssätt effektivt och prestigelöst, vilket är viktigt för ett bra samarbete under hela utredningsarbetet från ansökan till beslut.

Du ser uppföljning och förbättringsarbete som en naturlig del av arbetet. Därför värdesätter vi att du är nyfiken och vågar tänka nytt om sådant som gynnar såväl kunder som kollegor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:


• högskoleutbildning inom något av områdena socialt/kurativt arbete eller vård/omsorg alternativt annan högskoleutbildning eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
• vi ser att du har tidigare erfarenhet från handläggning inom offentlig förvaltning exempelvis färdtjänsthandläggning, biståndshandläggning eller motsvarande arbetsuppgifter.
• flytande språkkunskap i svenska i tal och skrift.
• du är en god skribent med erfarenhet av att utrycka dig på ett korrekt sätt utifrån myndighetsuppdraget.
• god datorvana.
• B-körkort krävs

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av arbete med människor med funktionsvariation och har goda kunskaper inom området.
• erfarenhet av att självständigt driva förändrings- och förbättringsarbete.
• kunskap om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet.
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
• erfarenhet inom förhandling, inköp, avtal, entreprenadjuridik
• kunskap i ytterligare språk.

Låter det intressant och tror du att du vill vara en av oss, så kan vi erbjuda ett stimulerande och varierat arbete. Tar du dessutom med dig arbetsglädje och en portion humor, så passar du in i vårt positiva gäng.

Urval och intervjuer kommer att ske fortlöpande under ansökningstiden, ansök därför redan i dag dock senast 2023-02-28.

Kontaktuppgifter till fackliga representanter hittar ni här: www.tidaholm.se/ledigajobb

Vi tar endast emot ansökan via vår hemsida www.tidaholm.se/ledigajobb

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

DanielLarsson, Rektor
0502-60 61 49
ChristerDaggberg, Rektor
0502-60 61 50
MarianneLord, Rektor
0502-60 66 00
BörjeHallin, Rektor
0502-60 68 15
ErnaKarlsson, Enhetschef
0502-60 64 90
NinaKindbom, Rektor
0502-60 61 31
BarbroSjögren, Förskolechef
0502-60 63 59
PatrikLernberg, Rektor
0502-60 61 23
SusanneHammar, Förskolechef
0502-606247
CiOlofsson, Rektor
0502-60 61 28

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tidaholms kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 februari 2023
  • Ansök senast: 28 februari 2023

Besöksadress

Torggatan 26
None

Postadress

Tidaholms kommun, Kommunledningskontoret
Tidaholm, 52283

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024