Handläggare flygcertifikat

Handläggare flygcertifikat

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.

Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. 

Ditt framtida arbete

Sektionens ansvarsområde omfattar regelutveckling, tillståndsgivning och tillsynsarbete inom flygmedicinområdet samt tillståndsgivning inom områdena flygcertifikat och flygtrafiktjänst. Sektionen bidrar också med visst stöd i regelutvecklingsarbetet även inom dessa områden.

Sektionen för flygcertifikat ansvarar för att utfärda, förnya och förlänga certifikat, medicinska intyg och behörigheter, utöva tillsyn över flygläkare och flygmedicinska centrum samt utveckla regler inom det flygmedicinska området. Sektionen är uppdelad i ett medicinteam och ett certifikatteam. 

Som medarbetare på sektionen och tillhörande certifikatteamet kommer du till ett positivt klimat där vi samarbetar och stöttar varandra i våra arbetsuppgifter. Du kommer att ingå i ett team bestående av flera kollegor med likartade arbetsuppgifter. Delar av arbetet sker i nära samarbete med inspektörer och handläggare inom främst området flygutbildning, handläggare inom området flygmedicin samt jurister specialiserade inom sektionens verksamhetsområde.

Arbetet sker med kontaktytor både externt och internt, där du kommer att hjälpa oss att bli ännu bättre på att uppnå god kvalitet samt ge god service och information till tillståndshavare, privatpersoner och andra myndigheter.

Hos oss är du viktig

Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig en karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna semesterdagar och lediga klämdagar. 

Dina framtida arbetsuppgifter


• handlägga ansökningar om certifikat och behörigheter för piloter, kontrollanter och flygledare/AFIS samt kabinbesättning
• förbereda, utforma och bereda beslut
• besvara frågor från marknaden om ansökningar, regelverk, beslut, statistik etc.
• medverka i möten med marknaden

Du måste ha


• högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvad på annat sätt
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
• god datorvana och kunskaper i Office-paketet
• erfarenhet av administrativt arbete och/eller arbete i komplexa IT-system

Det är meriterande om du också har


• erfarenhet från förvaltning/myndighet av att handlägga ärenden och ta fram underlag till beslut
• erfarenhet av att sätta dig in i komplexa regelverk
• flyg eller flygrelaterad erfarenhet.

Vi vill att du är


• noggrann och kvalitetsmedveten
• ansvarstagande
• lösningsfokuserad
• drivande
• serviceinriktad 
• öppen för ny teknik
• har förmåga att arbeta såväl enskilt som tillsammans med andra
• har lätt för att växla mellan olika arbetsuppgifter.

Vi fäster stor vikt vid din sociala kompetens, din samarbetsförmåga och din förmåga att arbeta såväl självständigt som i team. Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter både inom och utanför Transportstyrelsen så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt. Det är även viktigt att du förstår rollen som myndighetsperson och har förmågan att anpassa ditt arbetssätt efter detta.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping och med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Du anställs som handläggare på sektionen för flygcertifikat omfattande certifikatteamet och medicinteamet. 

Du är välkommen att kontakta sektionschef Conny Comstedt,  010-495 45 50 .

Saco, Carola Sander och ST, Mats Anderzén nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 15 maj 2022, märkt med referensnummer TSG 2022-3375. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning Sjö- och luftfart

Avdelning Sjö- och luftfart bidrar till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem. Det gör vi genom att hålla register, utforma regler, pröva och ge tillstånd samt utöva tillsyn. Vi verkar också i många sammanhang på den internationella arenan.

Vi finns i Norrköping, Göteborg, Malmö och Stockholm och har cirka 300 medarbetare som är organiserade i sex enheter och en stabsenhet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 april 2022
  • Ansök senast: 15 maj 2022

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024