Handläggare flygtrafiktjänst militär samordning

Handläggare flygtrafiktjänst militär samordning

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker en kollega till ett spännande jobb inom området flygtrafiktjänst militär samordning! I arbetsuppgifterna ingår främst att handlägga militära ärenden men också att delta på möten som syftar till att luftrummet för både militära och civila sidan används så effektivt som möjligt. Det gör vi genom att beakta samtliga användares krav och olika typer av verksamheter. Du kommer att behöva samordna mellan civila och militära parter, såväl nationellt som internationellt. Du kommer också att arbeta med uppgifter som syftar till att stärka myndighetens krisberedskap och myndighetens roll inom totalförsvaret. Du kommer att arbeta med spännande och kunniga kollegor, som både har civil och militär bakgrund, i en dynamisk miljö där den ena dagen är inte den andra lik.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• arbeta med strategisk planering för civil-militärt nyttjande av luftrummet
• arbeta med planering av Försvarsmaktens flygövningar
• arbeta med ärenden som rör Försvarsmakten och Polismyndigheten
• delta i totalförsvarsövningar
• delta i Transportstyrelsens luftrumsberedskap
• ha täta och regelbundna kontakter med Försvarsmakten och Polismyndigheten
• ha kontakter med andra staters luftfartsmyndigheter samt internationella organisationer.
• delta i internationella möten inom ditt arbetsområde.

Du måste ha

• arbetat som flygledare eller flygstridsledare
• bred kunskap om flygtrafiktjänst i allmänhet
• erfarenhet av Försvarsmaktens flygövningsverksamhet
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska

Det är meriterande om du också har

• innehaft flygledartjänst inom områdeskontroll
• förvaltningskunskaper eller tidigare erfarenheter av arbete inom en myndighet
• kunskap om Single European Sky (SES), ramförordningar och implementeringsregler
• erfarenhet av arbete med frågor inom krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar.

Vi vill att du

• är engagerad, drivande, lösningsfokuserad och målmedveten
• tar ansvar
• har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat
• kan verka i olika miljöer, små som stora organisationer
• kan samarbeta och bidra till en positiv utveckling för gruppen
• har förmåga att förstå rollen som myndighetsrepresentant
• har integritet och ett gott omdöme. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping eller Stockholm (Kista). Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.

Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan, om så arbetet möjliggör detta. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning distansarbete är möjligt. Under provanställning kommer dock övervägande delen av arbetet behöva utföras på plats. För tjänster med stora krav på säkerhet är det vanligtvis nödvändigt att arbeta på kontoret.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Jörgen Andersson, 010 – 495 36 97, jörgen.andersson@transportstyrelsen.se. ST, Mats Anderzén och Saco, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-4569. Vi behöver din ansökan senast den 14 augusti 2023. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning Sjö- och luftfart

Avdelning Sjö- och luftfart bidrar till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem. Det gör vi genom att hålla register, utforma regler, pröva och ge tillstånd samt utöva tillsyn. Vi verkar också i många sammanhang på den internationella arenan.

Vi finns i Norrköping, Göteborg, Malmö och Stockholm och har cirka 300 medarbetare som är organiserade i sex enheter och en stabsenhet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 juni 2023
  • Ansök senast: 14 augusti 2023

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024