OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du samhällsvetare, jurist eller beteendevetare och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom folkbokföring har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av folkbokföringsärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, brev och digitala brevlådor i kontakt med privatpersoner och andra myndigheter. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid.
Skatteverket har fått i uppdrag att genomföra en folkräkning, varför det även kommer ingå i tjänsten att genomföra besök på adresser och fastigheter.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Arbetstiden är mestadels förlagd på kontorstid, men varierar regelbundet. Kvälltjänstgöring förekommer.
Du tillhör folkbokföringssektion 1 eller 4 på folkbokföringsenhet 4 på Folk- och fastighetsavdelningen, med placering i Malmö. På varje sektion är vi ungefär 20 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska och engelska
- vara flexibel och kunna anpassa dig efter verksamhetens behov
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap eller eller annan för handläggarrollen relevant högskoleutbildning
- B-körkort
Det är önskvärt om du har aktuell och relevant erfarenhet av utredande arbetsuppgifter på Skatteverket eller annan myndighet. Vi ser det också som önskvärt om du har aktuell erfarenhet från arbete på folkbokföringen med handläggning och utredning.
Bra att veta
Anställningarna är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.