Handläggare för allmän handling till Statens servicecenter i Östersund

Handläggare för allmän handling till Statens servicecenter i Östersund

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Statens servicecenters startar upp en ny funktion inom organisationen Myndighetsservice som kommer att hantera begäran om allmän handling. Tjänsterna kommer att vara placerad i Östersund och tillhöra Supportavdelningen.
Som handläggare för allmän handling kommer du att arbeta med hantering av inkommande handlingar, bedömning och klassificering av handlingar, samt registrering. Arbetet som handläggare innebär mycket samarbete och kontakt med andra delar av myndigheten runt om i landet. I dina arbetsuppgifter ingår att ta emot, identifiera och att pröva den begärda handlingen samt att återkoppla och lämna ut den allmänna handlingen utifrån gällande regler. I dina arbetsuppgifter kan de även vid behov förekomma hantering av andra inkomna ärenden via vårt ärendehanteringssystem.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom registrering eller motsvarande erfarenhet som Statens servicecenter bedömer som relevant för tjänsten
• Aktuell erfarenhet av arbete med motsvarande arbetsuppgifter inom statlig sektor
• Aktuell erfarenhet av digitala dokument- och ärendehanteringssystem
• God kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och hantering av allmänna handlingar, tex offentlighets- och sekretesslagstiftning och förvaltningslagen
• Erfarenhet av att ge stöd och support inom området

Vidare ska du ha förmåga att: 
• Uttrycka dig obehindrat på svenska, muntligt och skriftligt
• Arbeta såväl självständigt som i team
• Se helheter inom verksamheten och vara flexibel
• Ha hög serviceförmåga
• Planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt
• Vara noggrann, kvalitetsmedveten och ha gott ordningssinne

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet alternativt utbildning avseende allmän handling

Övrigt
Anställningen är heltid och tillsvidare med tillträde efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund.
Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 8 december. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2020
  • Ansök senast: 8 december 2020

Liknande jobb


Registrator/arkivarie

Registrator/arkivarie

17 september 2024

13 september 2024