Handläggare för arbete med arbetsrätt och arbetsmiljörätt

Handläggare för arbete med arbetsrätt och arbetsmiljörätt

Arbetsbeskrivning

Enheten för arbetsrätt och arbetsmiljö, Arbetsmarknadsdepartementet

Är du jurist och har arbetat med kvalificerade arbetsrätts- eller arbetsmiljörättsfrågor och dessutom en analytisk och kvalitetsmedveten person? Då kan du vara en av våra nya medarbetare. Vi erbjuder dig en självständig roll i händelsernas centrum med högt prioriterade och meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.

Enheten för arbetsrätt och arbetsmiljö svarar för frågor och ärenden om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetstid, lönebildning, statlig lönegaranti samt utveck­ling inom arbetslivsområdet. Enhetens ansvarsområde omfattar även myndighetsstyrning av Arbetsmiljöverket, Arbetsdomstolen, Medlingsinstitutet och Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Arbetsuppgifterna innebär att handlägga arbetsrättsliga- och/eller arbetsmiljörättsligafrågor. Du kommer bl.a. medverka i utrednings-, analys- och lagstiftnings- och policyarbete på både nationell och EU-nivå. Arbetet innebär många kontakter såväl internt inom Regeringskansliet, som externt, med andra myndigheter och arbetsmarknadens parter och i EU-sammanhang och internationellt.

Din bakgrund

Vi söker dig som har en juridisk högskoleexamen. Du har erfarenhet av arbete med arbetsrättsliga frågor och/eller arbetsmiljörättsliga frågor. Du behöver ha kunskap om den svenska arbetsmarknadsmodellen och arbetsmarknadens parter och det är positivt om du har erfarenhet av samarbete med arbetsmarknadens parter. Det är meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete och du får gärna ha erfarenhet av arbete på Regeringskansliet och/eller myndighet. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig såväl skriftligt som muntligt på svenska samt god förmåga att uttrycka dig på engelska.

Dina egenskaper

För att passa för arbetet behöver du vara analytisk och effektiv samt ha god samarbetsförmåga och gott omdöme. Du behöver också ha förmåga att planera och prioritera i ditt arbete. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.

Övrigt 

Anställningen inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

 Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Anna Maria Sondell eller biträdande enhetschef Lars Modig. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Siri Hågefalk Fackliga kontaktpersoner är Lina Konradsen, Saco och Aurora Lewén, ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 11:e december.

 

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 november 2023
  • Ansök senast: 11 december 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Backoffice

Backoffice

22 december 2024

KYC Officer

KYC Officer

20 december 2024

Extrajobb inom AML

Extrajobb inom AML

20 december 2024

20 december 2024