Handläggare för bidragsärenden

Handläggare för bidragsärenden

Arbetsbeskrivning

Boverket är den nationella myndigheten för planering, byggande och boende. Vi vill bidra till ett hållbart samhälle med bra boende i livskraftiga miljöer. Boverket har sitt huvudkontor placerat i Karlskrona, med ett mindre kontor i Malmö. Idag arbetar cirka 220 personer i myndigheten, bland annat arkitekter, civilingenjörer, ekonomer, jurister, kommunikatörer, planerare och samhällsvetare.



ARBETSUPPGIFTER
Ett av Boverkets verksamhetsområde är hantering av olika statliga stöd och bidrag. I juli 2024 infördes en skrotbilspremie där Boverket ansvarar för handläggning, utbetalning och uppföljning fram till 31 december 2025. För att hantera stödet har vi bemannat upp med ett antal tidsbegränsade handläggare för en statlig visstidsanställning. Arbetsgruppen arbetar främst med stödet och till viss del annan förekommande handläggning vid behov. Vi ser nu ett behov av att utöka arbetsgruppen med ytterligare 2-3 nya handläggare.

Du kommer tillsammans med dina närmaste kollegor bland annat att:
• handlägga inkommande ansökningar
• säkerställa att ärenden är kompletta för beslut
• begära in kompletteringar vid behov
• bereda beslut
• arbeta med uppföljningar och utvärdering
• svara på inkommande frågor via mail och telefon


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har något års erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning tillsammans med en akademisk utbildningsbakgrund. Alternativt har du en lång erfarenhet av handläggning tillsammans med en annan utbildningsbakgrund som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Vi söker dig som trivs i rollen som handläggare. Du har förmågan att arbeta självständigt, strukturerat och effektivt, utan att ge avkall på noggrannhet och servicegrad. Du är professionell och samverkar väl med kollegor såväl som externa aktörer. Du kommunicerar tydligt och pedagogiskt på svenska i tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid dessa personliga egenskaper.

Boverket är en nationell myndighet som ytterst arbetar på uppdrag av medborgarna. Vi söker dig som har en respekt och ödmjukhet inför rollen som statsanställd och ett stort intresse för samhällsfrågor!

ÖVRIGT
Boverket lyder under Offentlighetsprincipen, vilket innebär att den information du delger oss i dina ansökningshandlingar kan komma att begäras ut som allmän handling. Tänk därför på att inte lämna ut mer personlig information än du anser lämplig i denna rekrytering.
För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Visma Recruits Offentliga jobb. Vid ansökan kommer dina personuppgifter att hanteras i enlighet med GDPR. Genom din ansökan samtycker du till hanteringen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen, och kommer att sparas av myndigheten i 2 år efter att rekryteringen avslutats (i enlighet med Riksarkivets föreskrifter om gallring). Har du skyddad identitet, referenser eller liknande du själv bedömer som olämpliga att lämna ut, tag kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har Boverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024

Handläggare

Handläggare

26 november 2024

Expert till externfinansieringsenheten i Sundbyberg eller Norrköping

Expert till externfinansieringsenheten i Sundbyberg eller Norrköping

26 november 2024