Handläggare för bostadsanpassning

Handläggare för bostadsanpassning

Arbetsbeskrivning

På enheten för kontroll och granskning arbetar 17 engagerade medarbetare. Förutom handläggning av bostadsanpassningsbidrag ansvarar enheten för avgiftshandläggning, ersättningshandläggning samt
sjuklönehandläggning och vissa arkivfrågor. Vi söker dig som vill skapa möjligheter för de människor som är i behov av anpassning i sina hem. Du kommer att ingå i teamet som hanterar bostadsanpassningsbidrag. Vår arbetsmiljö präglas av hög kompetens, erfarenhet och professionella ambitioner. Vi erbjuder flexibel arbetstid, möjligheter till egen utveckling och god kamratskap. Samarbete är en viktig del av vår vardag. Under introduktionstiden får du som nyanställd hjälp och stöd av kollegor och din teamledare för att du ska bli trygg i din roll.

Bostadsanpassningen ingår i enheten för kontroll- och granskning, vi är en del av myndighetsutövningen inom vård- och omsorgsförvaltningen.

ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter innebär handläggning av bostadsanpassningsbidrag enligt Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Målet med bidraget är att personer med olika typer av funktionsnedsättningar att ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt i sin bostad genom anpassning av boendemiljön. Vi arbetar i ett team som består av fem medarbetare där vi strävar efter att alltid leverera bästa möjliga möte oavsett om det är till den sökande, kollega eller samarbetspartners. Arbetet är varierande och omfattar bland annat att göra utredningar och hembesök, ta in kostnadsunderlag och fatta beslut. I arbetet ingår även samverkan med intygsskrivare, fastighetsägare och entreprenörer. Du ansvarar för dina egna ärenden och du trivs med att driva processer.

Vi är en enhet som stävar efter bästa kvalité och du är en viktig del i att tillsammans med ledning och kollegor bidra till enhetens utveckling framåt.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har byggnadsteknisk kompetens eller är utbildad arbetsterapeut eller har annan utbildning, som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har goda datakunskaper och har erfarenhet av att arbeta med administration sedan tidigare. Att handlägga och besluta i bostadsanpassningsärenden är myndighetsutövning vilket ställer stora krav på rättssäkerhet och goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Tidigare arbetslivserfarenhet av bostadsanpassning eller myndighetsutövning är ett plus. Det är viktigt för oss att du värdesätter olikheter och är medveten om hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar oss människor. Du är serviceinriktad, strukturerad och mån om att hålla en hög kvalitet i ditt arbete.

Eftersom det ingår hembesök i tjänsten är B-körkort ett krav.

Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.

Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 augusti 2021
  • Ansök senast: 6 september 2021

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024