Handläggare för Bostadsanpassning och Parkeringstillstånd

Handläggare för Bostadsanpassning och Parkeringstillstånd

Arbetsbeskrivning

Handläggare för Bostadsanpassning och Parkeringstillstånd för kommunerna Köping, Arboga, Kungsör och Surahammar, genom Västra Mälardalens kommunalförbund

Vi kan erbjuda dig ett omväxlande och intressant arbete där varje dag innebär nya utmaningar och möjlighet att stödja kommuninvånare och kommuner i arbete med Bostadsanpassning och Parkeringstillstånd. Handläggaren stödjer, driver och samordnar arbete med Bostadsanpassning och Parkeringstillstånd tillsammans med kommunerna.

Vi letar efter en person med förmåga att självständigt handlägga, utreda och besluta om ansökningar om Bostadsbidrag (Lag 2018:222) samt Parkeringstillstånd (Förordning 1998:1276). För att lyckas i uppdraget ser vi att sökande behöver förmåga att på ett förtroendeingivande sätt möta och bemöta sökande samt att vara sökande behjälplig i dennes ansökningsförfarande.

Bostadsanpassningsbidrag är en ekonomisk hjälp för personer som har en funktionsnedsättning att göra sin bostad och närmiljö mer funktionell. Parkeringstillstånd för rörelsehindrade är till för den som har ett varaktigt funktionshinder som innebär att man har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand och stort behov av nära parkering för att självständigt klara sin vardag.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna utgörs till största del utav handläggning av ansökning av Bostadsanpassningsbidrag. Primärt kommer du att handlägga och fatta beslut om bostadsanpassningsbidrag inom ramen för Lagen om bostadsanpassning. I detta ingår att utreda och bedöma vilken åtgärd som krävs samt bedöma skälighet i summan av sökt bidrag. Målet är att människor med funktionshinder skall kunna leva som andra i sin egen bostad. Handläggning och beslut om bostadsanpassningsbidrag tas enligt föreskrifter ifrån Boverket och Boverkets handläggningsmodell. I rollen som handläggare av Parkeringstillstånd kommer du att handlägga ansökningar där du utreder, bedömer och beslutar om parkeringstillstånd för enskilda personer utifrån Trafikförordningen.

Arbetet sker i samverkan med en kollega där du självständigt driver egna ärenden.

Kvalifikationer
För denna kombinationstjänst söker vi dig som i grunden har högskoleutbildning inom lämpligt område för uppdragen till exempel byggnadsteknisk utbildning, kvalificerad handläggare eller annan utbildning och erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Arbetslivserfarenhet inom bostadsanpassning eller myndighetsutövning är en fördel. Som sökande bör du ha erfarenhet av att läsa, förstå och omsätta lagtext i praktisk handläggning på ett neutralt sätt samt erfarenhet av administrativt arbete med It-systemstöd.

Uppdraget kräver att du är duktig på att kommunicera på svenska i tal och skrift, tar ansvar, är strukturerad och driver processer vidare. Du behöver ha god pedagogisk förmåga och ekonomisk medvetenhet. Service och gott bemötande är ledord för dig och du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer med arbetskamrater, fastighetsägare, entreprenörer, med flera. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Svenska är det administrativa språket och du måste kunna kommunicera och ge skriftlig information till enskilda på ett vårdat och begripligt sätt. I uppdraget att handlägga bostadsanpassningsbidrag ingår besök i sökandes privatbostad och giltigt körkort för bil är ett krav, arbetsgivaren använder sig av ”Poolbilar”.

För dig vill vi skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi erbjuder fler förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, flextidsavtal och semesterväxling.

Placeringsort är på vårt kontor i Köping.

Låter det som något för dig?
Varmt välkommen med din ansökan!


Frågor?
Upplysningar om innehåll i tjänsten lämnas av:
Avdelningschef Anders Melkersson, tel. 0221-67 00 81
Handläggare Göran Andersson, tel. 0221-67 00 84
Handläggare Lena Pettersson, tel. 0221-67 00 85

Villkor
Tjänsten tillsätts utifrån att erforderliga beslut tas.
När du skickar in din ansökan godkänner och samtycker du till att Västra Mälardalens Kommunalförbund behandlar dina personuppgifter enligt GDPR.


Vi undanber oss bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.


Om Västra Mälardalens Kommunalförbund
Västra Mälardalens kommunalförbund (VMKF) arbetar för ett utvecklat och fördjupat samarbete mellan medlemskommunerna Arboga kommun, Kungsörs kommun, Köpings kommun och Surahammars kommun med tillhörande kommunala bolag och förbund service och support inom bland annat Bostadsanpassning, Parkeringstillstånd, Lön, Krisberedskap, Säkerhetssamordning, Upphandling, IT och telefoni. Den grundläggande idén med förbundet är att säkra kompetensförsörjningen, bibehålla en hög kvalitet samt att effektivisera och minska den totala kostnaden för medlemskommunerna.
Vår värdegrund innebär att alla medarbetare ska känna stolthet i att arbeta i Västra Mälardalens kommunalförbund. Det når vi genom att ha uppdragsgivarna i fokus, ha respekt för varandra, visa engagemang och genom att allas gemensamma insatser bidrar till ett gott resultat för helheten.
Läs mer om oss på vår hemsida www.vmkfb.se.

Kontaktpersoner på detta företaget

Vision Anna Larsson
0221-670037
Upphandlare Anders Melkersson
0221-670081
Administrativ chef Sven-Åke Lagerkvist
0221-670010 070-3826081
Berdskapssamordnare Lena Mäenpää
0221-670082
Chef Anders Melkersson
0221-670081
Upphandlare Maria Söderberg
0221-670083
Lön- och Personalchef Ann Karlsson
0589-670050
Avdelningschef Anders Melkersson
0221-670081
Systemförvaltare Ulrika Hellström
0589-670051
IT-chef Ivan Jaska
0221-670030

Sammanfattning

Besöksadress

Mästaregatan 13
KÖPING

Postadress

None
KÖPING, 73185

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024