Handläggare för Bostadsanpassningsbidrag

Handläggare för Bostadsanpassningsbidrag

Arbetsbeskrivning

I enheten för Myndighet äldre ingår utöver handläggning enligt bostadsanpassningslagen även boendeplanering och samordning, biståndshandläggning för personer över 65 år enligt Socialtjänstlagen samt handläggning av färdtjänst och parkeringstillstånd. I handläggargruppen har man ett gemensamt ansvar för att utveckla verksamheten och arbeta med kvalitetsfrågor.
Verksamheten leds av en ansvarig enhetschef och ingår som en del av Sektor Stöd-och omsorgs Myndighetsavdelning. Inom enheten finns också två förste Socialsekreterare som stöd i det daglig arbetet.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en handläggare för ett föräldravikariat från den 4 januari 2021. Arbetsuppgifterna består i att handlägga ärenden och fatta beslut efter Lagen om bostadsanpassningsbidrag enligt Boverkets föreskrifter och praxis. Handläggning av bostadsanpassningsbidrag är en myndighetsutövning för alla åldrar och sker utifrån aktuell lagstiftning.
Du arbetar med verksamhetens resultat i syfte att hitta kostnadseffektiva lösningar som uppfyller sökandens behov. Du måste ha en stor självständighet i ditt arbete och kunna fatta egna beslut samt ha en god samarbetsförmåga då arbetet innebär många kontakter både internt och externt.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning och erfarenhet som legitimerad arbetsterapeut/sjukgymnast, socionom eller social-omsorg som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Tjänsten ställer höga krav på goda kunskaper gällande lagstiftning inom området, datorvana, förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift, god samarbetsförmåga, kunskap att driva det egna arbetet framåt samt förmåga att fatta självständiga och ändamålsenliga beslut.
Du har ett stort intresse för ny teknik och tillgänglighet för alla. Du är stresstålig och flexibel i tanke och handling och du har god social kompetens och är positiv i ditt arbete. Du är bra på struktur, planering och prioritering och kan ha många bollar i luften samt kan hantera krav från omgivningen utan att tappa fokus på uppdraget. Du klarar att arbeta självständigt.
Erfarenhet av bostadsanpassning samt kunskap om hjälpmedel och dess funktion är mycket meriterande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-Körkort är ett krav.

Rekryteringsprocessen kan komma att påbörjas under annonseringstiden.
Tjänsten kan komma att tillsättas via interna omplaceringar

ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, 0302-52 10 00

Lerums kommuns vision att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025 och dess ledord hållbarhet, kreativitet och inflytande genomsyrar kommunens arbete.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka
3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 41 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Du kan också nå annonsen via länken nedan:
https://recruit.visma.com/General/AssignmentPrint.aspx?guidAssignment=a3a429f1-809e-47a7-87f4-77429e3030aa
(Markera, kopiera och klistra in länken i en ny flik/nytt fönster om den inte visas som klickbar.)
Med vänlig hälsning
Visma Recruit

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Karlsson
0302-522099
Biståndshandläggare Sara Hassani Westerberg
0302-522067
Bostadsanpassare Eva Bengtsson
0322- 521163
Enhetschef Elisabeth Karlsson
0302-52 20 99
Metodhandledare Sara Hassani Westerberg
0302-52 23 82

Sammanfattning

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

22 november 2024

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

Handläggare till Myndighetsfunktionen för Äldre

21 november 2024

Biståndshandläggare SoL

Biståndshandläggare SoL

21 november 2024