Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Arbetsbeskrivning

Det finns få kommuner i Sverige som kan matcha Marks kommun och vi växer på alla håll och kanter. Här finns ett rikt näringsliv med världskända företag i olika branscher – med plats för fler att förverkliga sina drömmar. I Mark finner du hög livskvalitet, trygghet för alla och fantastiska naturupplevelser. Till Mark är det alltid nära från Göteborg, Borås och Varberg.

Av Marks kommuns drygt 34 000 invånare, så arbetar nära 3 400 personer i kommunens olika verksamheter. Här finns för- och grundskola på de flesta orter, högstadium på fem olika platser och gymnasium centralt i kommunen. Kinna som är kommunens administrativa centrum är utsedd till Sveriges grönaste ort.

Vi hoppas att just du är talangen som tillsammans med oss utvecklar och bygger en hållbar kommun för framtiden. Det här är därför mer än en jobbannons – det är ett erbjudande om ett bättre liv präglat av utveckling och laganda.



ARBETSUPPGIFTER
Bostadsanpassningsbidraget (BAB) är till för att personer i alla åldrar med funktionsnedsättning ska ha möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad. Att handlägga bostadsanpassningsbidrag är en process med flera delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och fattar myndighetsbeslut om bidrag för enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du har egna ärenden där du, dina arbetskamrater och myndighetsenhetschefen har ett nära samarbete. I arbetet ingår att bedöma sökta bostadsanpassningar, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, hantera offerter, skriva beslut, dokumentera fortlöpande samt att hantera fakturor. BAB-beslut tas med vägledning av föreskrifter ifrån Boverket. Dokumentationen sker i verksamhetssystemet BAB online. Vid behov ska du också bistå sökanden och andra med information och rådgivning. Beroende på dina kompetenser kan andra administrativa uppgifter inom enheten bli aktuella eftersom vi anpassar och utvecklar vårt sätt att arbeta utifrån den aktuella situationen.

Arbetet innebär en dialog med de personer som söker bostadsanpassningsbidrag och/eller deras anhöriga. I arbetet ingår även kontakter med andra myndigheter och organisationer. Samverkan sker med relevanta samarbetspartners såväl internt som externt.

Vi arbetar i team och erbjuder dig en trevlig arbetsplats som karaktäriseras av stort engagemang där du har möjligheten att utvecklas i en öppen och kreativt spännande miljö.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant utbildning, du har högskoleutbildning eller annan högre utbildning inom lämpligt område för arbetsuppgifterna. Du kan ha byggteknisk utbildning, arbetsterapeut eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning och tidigare handläggning av ärenden inom kommunala beslutsprocesser. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av bostadsanpassningsbidrag eller andra byggtekniska ansökningar.

Som medarbetare tar du ansvar, har ett positivt förhållningssätt, har lätt för att samarbeta och har ett gott bemötande gentemot enskilda, anhöriga, samarbetspartners och kollegor. Du har ett helhetstänk, ser din roll och vår verksamhet i samverkan med andra, du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

Som person är du strukturerad, noggrann och effektiv i ditt arbete. Du är bra på att prioritera och är stresstålig, du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Krav på korrekt formulerade beslut och tydliga motiveringar gör att du måste kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och i skrift.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du ska ha körkort och god körvana.


ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.

Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.

Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom ex. attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, kostnadsneutral miljöbil, hyrcykel, pensions- och semesterväxling samt i förekommande fall flexibel arbetstid. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil.

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Elisabeth Hindelius
0320-21 80 52
Emma Damgren, Vision
0320-21 80 45
Annette Eriksson
0320-21 72 29, 0702- 71 29 46
Jessica Hoff
0320-21 72 82
Camilla Hyllner
0320-21 72 68
Jeanette HacK Palmdahl, Vision
0320-21 72 38
Jonas Carling
0320-21 72 45
Anna Nilsson

Anneli Calvert, enhetschef
0320-21 88 03
Ingegärd Björkmalm, personalassistent
0320-21 72 15

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Marks kommun, Socialförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 februari 2021
  • Ansök senast: 22 februari 2021

Besöksadress

51180 KINNA
None

Postadress

None
KINNA, 51180

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024