OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Äldreförvaltningens Myndighetskontor söker
Handläggare för bostadsanpassningsbidrag
Myndighetskontoret är den del av Äldreförvaltningens samlade verksamhet som utför myndighetsutövning utifrån socialtjänstlag och lag om bostadsanpassning. Vi ansvarar för biståndsbedömning till kommuninvånare över 65, fattar beslut om bostadsanpassning och ansvarar för utredning och avgiftshandläggning för kommuninvånare oavsett ålder. Vårt arbete präglas av att människor ska mötas med respekt och kunna leva ett aktivt och tryggt liv med bibehållet oberoende.
Uppdrag
Bostadsanpassningsbidrag är till för att personer i alla åldrar med funktionsvariationer ska ha möjlighet till självständighet i sin egen bostad. I rollen som handläggare arbetar du närmast två kollegor och ni är tillsammans ansvariga för handläggningen i Karlskrona kommun som helhet.
Att handlägga bostadsanpassningsbidrag genomförs i en kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag till enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. I arbetet ingår att bedöma åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, hantera offerter, skriva beslut, dokumentera fortlöpande, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskildas uppdrag samt att hantera fakturor.
Arbetet är omväxlande och varierar mellan självständigt arbete och att samverka med andra. Som handläggare gör du hembesök i den sökandes hemmiljö och har nära kontakt med den sökande, närstående samt samarbetspartners så som fastighetsägare, entreprenörer, intygsskrivare och andra myndigheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen ex. socionom, eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning är meriterande. Uppdraget kräver att du är strukturerad, kan arbeta självständigt så väl som i team, är van vid att arbeta i datorsystem och har god förmåga att dokumentera och kommunicera muntligt och skriftligt på svenska.
Myndighetskontoret har ständigt pågående utvecklingsarbeten och det är därför av stor vikt att du utifrån nya krav och aktuell forskning är engagerad i utvecklings- och kvalitetsfrågor och kan arbeta tillsammans med andra professioner för att nå uppsatta mål. För att lyckas i ditt uppdrag är det avgörande att du kan upprätta och bibehålla goda relationer med sökande, närstående och samarbetspartners. Uppdraget kräver att du är flexibel och har förmåga att på ett ändamålsenligt sätt finna lösningar som möter den sökandes behov.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort för bil är ett krav.
Om tjänsten
Tillsvidareanställning med tillträde omgående eller enligt överenskommelse.
Karlskrona kommun arbetar med Heltid som norm och erbjuder därför 100 % i sysselsättningsgrad. Schemalagd arbetstid måndag till fredag, dagtid.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Kontaktpersoner
Irina Navasardjan, Biträdande Avdelningschef tel. 0455 -32 20 14
Fackliga företrädare
Bebben Malmström, Vision tfn: 0455-30 48 65
Marie Nilsson, Sveriges Arbetsterapeuter tfn: 0455-30 42 69
Ansökan
Sista ansökningsdag är 25 april 2022. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Tjänsten söks via Karlskrona kommuns rekryteringsverktyg, se länken nedan!
Övrigt
Karlskrona kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisktillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mats Dahl
0455-30 36 23
Marianne Hansson
0455-303018
Birgitta Strelert
Maria Persson
AnnSofie Johansson
Sussie Rantil
Lena Dehlin
Henning Fuhrman
Henning Fuhrman
0455-30 47 57
Johan Johansson
0455- 30 36 87