Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Arbetsbeskrivning

Vår handläggare för bostadsanpassningsbidrag (BAB) går vidare till nya utmaningar så nu söker vi dig som vill bli vår nya BAB-handläggare.
Vill du hjälpa människor att med stöd av BAB ge möjlighet till ett mer självständigt liv i sin bostad? Ta chansen att bli en av oss!
Socialförvaltningens stab består av 11 specialister med olika kompetenser och uppdrag.


Syftet med bostadsanpassningsbidrag är att ge personer med bestående funktionsvariationer möjlighet till ett självständigt liv i ändamålsenlig bostad. Med bostadsanpassningsbidraget kan man göra de anpassningar i sitt boende som är nödvändiga för att bostaden ska kunna fungera i det dagliga livet. Exempel på åtgärder kan vara stödhandtag, tröskelutjämning, nivåutjämning med ramp eller hiss samt iordningställa en duschplats.

Arbetsbeskrivning:
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda, bedöma och besluta i BAB ärenden samt utbetala bidraget till sökande i bostadsanpassningsärenden. Lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag är den lagstiftning som uppdraget utgår ifrån men även bygglagstiftning och annan lagstiftning kan bli aktuell i utredningsarbetet. Du är spindeln i nätet mellan sökande, intygsskrivare, fastighetsägare och entreprenörer. Du kontrollerar utförda anpassningar utbetalar sedan bidragsbeloppet för dessa arbeten. Tjänsten innefattar också att ge råd och upplysningar till sökande och allmänhet samt utföra hembesök vilket förutsätter att du är intresserad av möten med människor. Arbetet är omväxlande och varierar mellan självständigt arbete och att samverka med andra. En enkel, effektiv och medborgarvänlig ärendehantering eftersträvas och förutsätter ett bra samarbete med berörda parter.

För att lyckas i ditt uppdrag är det avgörande att du kan upprätta och bibehålla goda relationer med sökande, närstående och samarbetspartners. Uppdraget kräver att du är flexibel och har förmåga att på ett ändamålsenligt sätt finna lösningar utifrån lagstiftningens ramar. Du har en utåtriktad läggning och är serviceinriktad. Du tycker om att arbeta på ett konsultativt sätt och anser att dialog är ett redskap för att nå goda lösningar.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen (exempelvis arbetsterapeut, byggingenjör, socionom) eller annan utbildning/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.
Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning är meriterande.
Uppdraget kräver att du är strukturerad, kan arbeta självständigt så väl som i team, är van vid att arbeta i datorsystem och har god förmåga att dokumentera och kommunicera muntligt och skriftligt på svenska.B-körkort erfordras.


Övrigt:
Tillsvidareanställning heltid. Individuell lönesättning tillämpas.
Arbetstidens förläggning är vardagar dagtid.
Tillträde enligt överenskommelse.
Som anställd i Karlshamns kommun får du även tillgång till bland annat personalklubb med många aktiviteter och erbjudanden, hälsopaus, möjlighet till semesterväxling m.m.


För ytterligare information kontakta:
Ingegerd Åberg, stabschef Socialförvaltningen: 0454-56 39 62
Karolina Nilsson, handläggare för bostadsanpassningsbidrag: 0454- 813 94
Fackliga företrädare, Vision,  nås via kommunens servicecenter: 0454-810 00

Sista ansökningsdag:
2022-05-08

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlshamns kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 april 2022
  • Ansök senast: 6 maj 2022

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024