Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta på en arbetsplats där vi ser värdet i att ha en hälsofrämjande arbetsmiljö och där vi gemensamt arbetar för att skapa arbetsglädje, då är detta arbetsplatsen för dig.

Vi är ett stöttande arbetslag där vi bidrar och delar kunskap med varandra. 

Rollen som Bostadsanpassningsbidragshandläggare hos oss
Vi erbjuder ett meningsfullt uppdrag, där du kommer att utvecklas varje dag. Tillsammans med dina kollegor på enheten ansvarar du för att skapa en lustfylld arbetsplats, som genomsyras av gemensamhet och öppenhet. I denna roll kommer du att ge personer med funktionsnedsättning möjlighet till ett självständigt liv. Uppdraget kan beskrivas som en kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag för enskilda personer utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.  

I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, skriva offertförfrågningar, hantera offerter, skriva beslut, upprätta beställningar av entreprenadarbeten samt att hantera fakturor.  

Dina kontaktytor är flera, så som med de sökande och närstående, intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän. Du har intresse för att hålla dig uppdaterad kring gällande föreskrifter och domar som kan påverka handläggningen av bostadsanpassningsbidrag. Vi hoppas också att du vill bidra till vårt pågående kvalitetsarbete.  

Din profil
Rollen som bostadsanpassningsbidragshandläggare ställer höga krav på förmågan att bemöta människor i olika livssituationer. Du har en god analytisk förmåga, är strukturerad, kan se helheten i processer och trivs med komplexa frågor. Vi vill att du är lyhörd, beslutsam, prestigelös samt visar gott omdöme till din omgivning.  

Du är duktig på att kommunicera med andra (internt och externt), både muntligt och skriftligt. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande förmåga. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som:

- är högskoleutbildad inom adekvat område för uppdraget (exempel inom byggteknik eller inom legitimerade yrken så som till exempel arbetsterapeut, fysioterapeut och/eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig)
- har goda IT-kunskaper
- innehar B-körkort

Det är meriterande:

- om du tidigare har arbetat med bostadsanpassningsbidrag
- om du har vana från annan myndighetsutövning inom närliggande regelverk
- om du har erfarenhet och kunskap om fastighetsrelaterad och/ eller byggteknisk praxis

Läs gärna mer om oss
Vårt uppdrag är att handlägga ansökningar av bostadsanpassningsbidrag på ett rättssäkert sätt och genom bidrag till anpassning av bostäder, ge personer med funktionsnedsättning möjlighet till ett självständigt liv.
 
Du kommer att arbeta på förvaltningen för Vård & Omsorg inom distrikt 5, verksamhetsområde Förebyggande & Myndighet. Inom distriktet ingår förebyggandeenhet, biståndsenhet, hemsjukvård IF, trygg hemgång, demensteam samt korttidsboende. Du är en del av Förebyggandeenheten där närmsta kollegor utöver bostadsanpassningsbidragshandläggare är uppsökande verksamhet, anhörigstöd, stöd- och omsorgskonsulenter, syn- och hörselsamordnare samt fixartjänst. Området bostadsanpassning omfattas idag av 2 handläggare samt gemensam chef för enheten. 
 
Du kommer att ingå i en arbetsgrupp som vågar testa nya sätt för att möta behoven som finns och som ger utrymme och förutsättningar för varandra. Vi utgår från målgruppen i det förebyggande och hälsofrämjande uppdraget, vilket innebär att vi kontinuerligt behöver tänka om samt tänka nytt. Kommunen tar stora steg vad gäller utvecklingen såväl inom förebyggande och hälsofrämjande arbete som inom digital utveckling.

https://kungsbacka.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar-och-namnder/forvaltningar/forvaltningen-for-vard--omsorg

Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder dig en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning 1 september eller enligt överenskommelse.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Den typ av registerutdrag som ska begäras är Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret.

Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/

Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 30 juli.

Vi strävar efter en transparent och inkluderande rekryteringsprocess. Därför kommer du att få svara på ett antal frågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta innebär att du inte skall bifoga ett personligt brev utan endast ditt CV. Svaren på frågorna kommer objektivt och strukturerat att användas som del i urval.

Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungsbacka kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 juli 2023
  • Ansök senast: 30 juli 2023

Liknande jobb


Utredare till Institutet för mänskliga rättigheter

Utredare till Institutet för mänskliga rättigheter

25 november 2024

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024