Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Arbetsbeskrivning

Enheten för bostadsanpassningsbidrag

Handläggare för bostadsanpassningsbidrag – Gör skillnad i människors liv!
Vi växer och utökar vår enhet med en ny tjänst! Nu söker vi en handläggare för bostadsanpassningsbidrag som vill vara med och göra skillnad för människor i alla åldrar med funktionsnedsättning. Vi söker dig som inte bara vill bidra till att ge människor möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad, utan också har ett intresse för förbättrings-och kvalitetsarbete. Är du den vi söker? Då ska du läsa vidare här.


Ditt uppdrag
Som handläggare för bostadsanpassningsbidrag kommer du att vara en viktig del av vårt team, som idag består av sju handläggare, en administratör samt enhetschef, där du utökar vår kapacitet att hjälpa individer med funktionsnedsättning. Arbetet innebär att handlägga ansökningar om bostadsanpassningsbidrag enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Det är en komplex process med många delmoment där du kommer att utreda, bedöma och fatta beslut om bidrag för enskilda personer. Det är ett varierande arbete där du arbetar med myndighetsutövning, tekniska och medicinska bedömningar.
Arbetet innebär att du kommer att handlägga egna ärenden, samarbeta nära med dina kollegor och enhetschefen och fatta beslut om bidrag för enskilda individer. Du kommer att värdera intyg, bedöma byggtekniska åtgärder och kostnader för byggarbeten, skriva offertförfrågningar och beslut, samt hantera beställningar av entreprenadarbeten och fakturor.

Rollen som handläggare erbjuder en kombination av arbete ute hos de som söker bidrag samt inne på kontoret. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående, därför är det av stor vikt att du är bra på att upprätta goda relationer med de du har kontakt med. Du kommer att möta människor i kris som nyligen drabbats av en funktionsnedsättning eller är anhöriga vilket ställer speciella krav på dig i ditt bemötande. En hög servicegrad i ditt sätt att arbeta inom gränsen för dina arbetsuppgifter är också av stor vikt.

Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kollegor och andra berörda parter. Samarbete med intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna, likasom att hålla sig ajour med gällande lagstiftningar, föreskrifter och domar som påverkar handläggningen av bostadsanpassningsbidrag.

Du kommer att vara en del av Stadsbyggnadsförvaltningen där du samarbetar med olika professioner inom förvaltningen så som tillsynshandläggare, bygglovshandläggare, bygglovsinspektörer, detaljplanhandläggare, strateger, chefer, administratörer, jurister med flera.

På enheten sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete som du förväntas vara aktiv och bidra i tillsammans med övriga handläggare och enhetschef. Därför är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete och vill arbeta aktivt med dessa frågor då vi går in i en ny fas av förbättringsarbetet under 2025.

Våra arbetstider är kontorstid, när våra sökande behöver oss. Du måste även kunna vara på plats på kontoret ett visst antal dagar i veckan.

Din bakgrund
Vi söker dig som har högskoleutbildning så som legitimerad arbetsterapeut eller legitimerad fysioterapeut, alternativt annan utbildning i kombination med flerårig praktisk erfarenhet som är relevant för uppdraget. Rollen kräver att du har mångårig (riktmärke fem år eller mer) arbetslivserfarenhet inom relevant område. Har du erfarenhet av handläggning i kommunal eller statlig verksamhet ses det som meriterande. För att lyckas med arbetet behöver du vara van att dokumentera och vara välformulerad på svenska både i skrift och tal. Vi ser även att du är van användare av digitala verktyg såsom Office-paketet samt har B-körkort.

Som person är du en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vidare har du lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter samt tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Vi ser även att du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Dessutom är du en serviceinriktad person som är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Sist men inte minst söker vi dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Jenny Björnström, enhetschef, 018-727 66 68

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/SACO Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Kommunal 010-442 82 10
Sveriges Ingenjörer/SACO Sampo Hinnemo, 018-727 40 58
Vision Linda Lumsby, 018-727 58 13
Sveriges arbetsterapeuter Eva-Carin Lindgren, 018-727 84 93
Fysioterapeuterna Ewa Larsson, 018-727 72 01

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med helheten i utvecklingen av vår stad och landsbygd utifrån våra respektive expertområden – allt i en anda av ständig förbättring och utveckling där vi som medarbetare tar en aktiv roll. Gemensamt planerar, bygger och underhåller vi Uppsala kommun för en hållbar och god framtid för alla som bor och verkar här. Vårt mål är att Uppsala ska vara en kommun som fler nya invånare och företag vill vara en del av. Välkommen till oss!

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2024
  • Ansök senast: 7 januari 2025

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024