Handläggare för bostadsanpassningsbidrag till Myndighetskontoret

Arbetsbeskrivning

Handläggare för bostadsanpassningsbidrag till Myndighetskontoret 
 
Bostadsanpassningsbidrag är till för att personer i alla åldrar med funktionsvariationer ska ha möjlighet till självständighet i sin egna bostad. I rollen som handläggare arbetar du närmast två kollegor och ni är tillsammans ansvariga för handläggningen i kommunen. Du är även en del av myndighetskontorets professioner som bland annat även består av avgiftshandläggare, biståndshandläggare. Myndighetskontoret består av cirka 25 medarbetare. 
 
Arbetsuppgifter 
Att handlägga bostadanpassningsbidrag är en kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag till enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. I arbetet ingår att bedöma åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, hantera offerter, skriva beslut, dokumentera fortlöpande, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskildas uppdrag samt att hantera fakturor. 
 
Arbetet är omväxlande och varierar mellan självständigt arbete och att samverka med andra. 
Som handläggare gör du hembesök i den sökandes hemmiljö. Du har nära kontakt med den sökande, närstående och samarbetspartners så som fastighetsägare, entreprenörer, intygsskrivare och andra myndigheter vilket ställer krav på att du är bra på att upprätta goda relationer. 
I din roll som handläggare ska du hålla dig uppdaterad med gällande lagstiftningar, föreskrifter och domar som kan påverka handläggningsprocessen. 
 
På myndighetskontoret sker ett ständigt pågående kvalitetarbete som du förväntas medverka i tillsammans med övriga professioner, därför är det viktigt att du har ett stort intresse och engagemang för utveckling- och kvalitetsarbete. 
 
Kvalifikationer 
Vi söker dig som har en högskoleutbildning t.ex. arbetsterapeut eller byggnadsteknisk utbildning 
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta som handläggare av bostadsanpassningsbidrag och kunskap av att arbeta i verksamhetsystem för bostadsanpassning. 
För att lyckas i ditt uppdrag som handläggare behöver du som person vara strukturerad och ha god samarbetsförmåga då arbetet kräver ett väl fungerande samarbete med många aktörer. 
 
Du behöver även ha förmåga att arbeta självständigt men också lätt för att fungera i ett team. Vara flexibel och finna olika lösningar för att möta den sökandes behov. Goda kunskaper i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt. Höga krav ställs på kommunikation och dokumentation. 
Du är kreativ, flexibel och positivt inställd till att bidra till utveckling av nya arbetsformer utifrån nya krav och aktuell forskning. Arbetsuppgifterna kräver specifika kunskaper för att kunna göra tekniska bedömningar och bedömningar av medicinska intyg. 
 
Vid tillsättning av tjänsten kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper. 
 
Om anställningen 
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. 
Sysselsättningsgrad 100 %. 
Schemalagd arbetstid måndag till fredag, dagtid. 
 
Lön 
Individuell lönesättning. 
Vänligen ange löneanspråk i ansökan. 
 
Övrigt 
God datorkunskap för att kunna arbeta i verksamhetssystemen. 
B-körkort är ett krav. 
 
Karlskrona kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri 
från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk 
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsvariation, sexuell läggning eller ålder. Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om 
annonserings- och rekryteringshjälp. 
 
Kontaktpersoner 
Tina Astevall, chef Myndighetskontoret, telefon 0455-30 44 48 
 
Facklig kontaktperson 
Liselotte Mellqvist, Vision, telefon 0455-30 48 66 
Marie Nilsson, Sveriges arbetsterapeuter , telefon 0455-30 42 69 
 
Ansökan 
Sista ansökningsdag är den 19 mars 2017. 
Du är välkommen med din ansökan via länken nedan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mats Dahl
0455-30 36 23
Marianne Hansson
0455-303018
Birgitta Strelert

Maria Persson

AnnSofie Johansson

Sussie Rantil

Lena Dehlin

Henning Fuhrman

Henning Fuhrman
0455-30 47 57
Johan Johansson
0455- 30 36 87

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlskrona kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • .
  • . .
  • Publicerat: 24 februari 2017

Besöksadress

Hamngatan 7 B
None

Postadress

Hamngatan 7 B
Karlskrona, 37183

Liknande jobb


29 november 2024

Socialsekreterare vikariat

Socialsekreterare vikariat

27 november 2024

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

Biståndshandläggare LSS och Socialpsykiatrin

26 november 2024

25 november 2024