OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.
ÅM2019-1079
Vi söker en handläggare till rättsavdelningen vid Åklagarmyndighetens huvudkontor.
Dina arbetsuppgifter
Rättsavdelningen arbetar bland annat med myndighetens rättsliga styrning, hantering av mål i Högsta domstolen, utlämning och internationellt rättsligt samarbete. På avdelningen arbetar ett tjugotal personer.
Som handläggare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara:
allmänt administrativt stöd, inklusive diarieföring och akthantering
praktiskt stöd till avdelnings- och enhetscheferna samt chefsadministratören
handhavande av avdelningens budget och fakturahantering
enklare rättsutredningar
planering och protokollföring vid avdelningsmöten, enhetsmöten och avdelningens planeringskonferenser
remisshantering
utformning av- och formalia kring myndigheternas styrdokument, såsom föreskrifter, riktlinjer och handböcker
redaktör för del av myndighetens intranät (framför allt i de internationella delarna)
förvaltning och utveckling av vissa gemensamma arbetsytor på SharePoint
utlämning av handlingar
viss administrativ hantering av ansökningar om Europeisk arresteringsorder
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du måste ha:
Gymnasieexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete eller annan relevant utbildning
Som person ser vi gärna att du:
Är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns
Är självständig och ansvarstagande
Har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt
Är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög
Har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och ha ett prestigelöst och öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
Är serviceinriktad
Det är meriterande med relevanta akademiska studier och erfarenhet från arbete med SharePoint, Word, Excel, intranät, myndighetens stödsystem Cåbra samt att du har arbetat inom rättsväsendet. Vi vill också att du har god självkännedom, kan ta egna initiativ och har viljan och förmågan att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är ett vikariat för en person som är tjänstledig för ett annat arbete. Vikariatet sträcker sig från augusti 2019 till och med december 2020.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Du möter en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10