Handläggare för folkbokföringsfrågor inom vår skatteupplysning

Handläggare för folkbokföringsfrågor inom vår skatteupplysning

Arbetsbeskrivning

Brinner du för kundkontakt och är duktig på att förmedla kunskap och information? Med lyhördhet och ett gott bemötande hjälper och vägleder du våra kunder inom folkbokföringsområdet på vår kundsupport Skatteupplysningen.

Här skapar du samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor.

Om jobbet
På Skatteupplysningen är du Skatteverkets ansikte utåt. Du svarar på frågor om folkbokföring från i första hand privatpersoner och vägleder dem i hur de bäst använder våra e-tjänster. Du skapar förtroende genom att vara lyhörd och ha ett gott bemötande.

Frågorna besvaras främst via telefonkontakt. Du tar själv ansvar för att uppdatera dig om nyheter och förändringar inom ditt arbetsområde. Med hjälp av olika digitala informationskanaler söker du också svar under samtalet med kunden. De flesta frågor är enkla och går snabbt att besvara, men en del är mer komplexa. I arbetet ingår också administrativa arbetsuppgifter som till exempel att skicka personbevis och olika blanketter.

I det här jobbet har du kontakt med kunder hela dagarna och du möter en stor mångfald av människor. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du utvecklas inom bemötande och kundservice och får bred kunskap inom folkbokföringsområdet. På Skatteupplysningen har du schemalagd arbetstid, som du till viss del kan påverka själv. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. 

Du tillhör upplysningssektion 5 på upplysningsenhet södra på kundmötesavdelningen, med placering i Karlskrona. Vår sektion är en av två upplysningssektioner i Karlskrona och vi är ca. 20 st på sektionen.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du: - ha ett kundanpassat förhållningssätt och bra bemötande
- ha förmåga att förmedla kunskap och information sakligt och tydligt
- ha god samarbetsförmåga
- vara noggrann
- arbeta professionellt och resultatinriktat mot uppställda mål.

Du ska även ha: - högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system, tre års studier) gärna inom samhällsvetenskap. 
- något års aktuell arbetslivserfarenhet inom kundsupport där du besvarat inkommande frågor via telefon eller personliga möten
- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
- erfarenhet av informationssökning i databaser och på internet.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. 

 

På https://skatteverket.varbi.com/center/tool/position/331830/edit/skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 september 2024

Tax Manager

Tax Manager

10 juli 2024

24 juni 2024

20 juni 2024