Handläggare för folkbokföringsfrågor inom vår skatteupplysning

Handläggare för folkbokföringsfrågor inom vår skatteupplysning

Arbetsbeskrivning

Brinner du för kundkontakt och är duktig på att förmedla kunskap och information via telefon? Med lyhördhet och ett gott bemötande hjälper och vägleder du våra kunder i telefon inom folkbokföringsområdet på vår kundsupport Skatteupplysningen.

Här skapar du samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor.

Om jobbet

På Skatteupplysningen är du Skatteverkets ansikte utåt. Du svarar på frågor om folkbokföring från i första hand privatpersoner, vägleder dem i deras ärende och hur de bäst använder våra e-tjänster. Du skapar förtroende genom att vara lyhörd och ha ett gott bemötande. Frågorna kommer främst via telefon. Du tar själv ansvar för att uppdatera dig om nyheter och förändringar inom ditt arbetsområde. Med hjälp av olika digitala informationskanaler söker du också svar under samtalet med kunden. De flesta frågor är enkla och går snabbt att besvara, men en del är mer komplexa. I arbetet ingår också administrativa arbetsuppgifter som till exempel att skicka personbevis och olika blanketter.

I det här jobbet har du kontakt med kunder hela dagarna och du möter en stor mångfald av människor. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du utvecklas inom bemötande och kundservice och får bred kunskap inom folkbokföringsområdet. På Skatteupplysningen har du schemalagd arbetstid, som du till viss del kan påverka själv. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid. 

Du tillhör en sektion på upplysningsenhet södra på kundmötesavdelningen, med placering i Helsingborg. Upplysningsenhet södra har två sektioner i Helsingborg. På en sektion är vi cirka 20 kollegor.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha ett kundanpassat förhållningssätt och bra bemötande
- ha förmåga att förmedla kunskap och information sakligt och tydligt
- ha god samarbetsförmåga vara noggrann
- arbeta professionellt och resultatinriktat mot uppställda mål.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system, 3 års studier) gärna inom samhällsvetenskap eller annan inriktning som vi anser relevant (avser registrerade poäng vid ansökningstillfället), 
- något års aktuell arbetslivserfarenhet inom kundservice där du besvarat inkommande frågor via telefon eller personliga möten,
- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift,
- erfarenhet av informationssökning i databaser och på internet.

Du bör även ha något års erfarenhet av myndighetsutövning.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.varbi.com/center/tool/position/331830/edit/skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

 

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

Liknande jobb


15 september 2023

21 augusti 2023