OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.
Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.
Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.
Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för tillväxt består av tre enheter och har en viktig roll att leda utvecklingsprocesser inom en rad aktuella samhällsfrågor, som exempelvis våld i nära relationer, prostitution och människohandel, drogförebyggande arbete, nationella minoriteter och romsk inkludering, flyktingfrågor och integration, jämställdhet och mänskliga rättigheter, skärgård, näringslivsutveckling samt kompetens och innovationer. En central del är kopplingen till EU:s sammanhållningspolitik och arbetet med strukturfonder – Europeiska Regionalfonden (ERUF) och Europeiska Socialfonden (ESF) – och vi har strukturfondspartnerskapets sekretariat på avdelningen. Inom avdelningens breda verksamhetsområde arbetar ett 60-tal kunniga medarbetare.
Enheten för näringslivsutveckling arbetar bl. a med att stärka regionens innovationskraft, bidra till att säkra regionens kompetensförsörjning och att stimulera konkurrens, företagande och företagsutveckling. Att säkerställa kommersiell service i Stockholms skärgård och att bidra till att utveckla denna för en hållbar besöksnäring är andra uppdrag som enheten arbetar med. På enheten finns även den svenska kontaktfunktionen för Interregprogrammet Central Baltic, genomförandet av Östersjöstrategin och samordning av internationella frågor. Därtill samarbetar vi med landstinget kring framtagandet av regionplan.
Alla uppdrag innebär nära kontakt och samarbete med såväl nationella som regionala och lokala aktörer, och ställer stora krav på kännedom om aktörers roller – regionalt och nationellt – och att etablera ett gott samarbetsklimat.
En av våra duktiga medarbetare ska vara föräldraledig. Därför söker vi nu en vikarie med arbetsuppgifter kopplade till främjande av innovation och entreprenörskap.
Arbetsuppgifter
Du ska bl.a. bistå i arbetet med Innovationskraft Sthlm och den regionala innovationsstrategin, entreprenörskapsfrågor, utveckla och driva hemsida ”www.verksamt.se/stockholm” och vara kontaktperson i ärenden rörande kapitalförsörjning, klimatanpassning och energi. Exempel på arbetsuppgifter som förekommer i tjänsten är att;
• vara med och koordinera innovationsstrategins fem insatsområden och handlingsprogrammets insatster
• anordna och delta i workshops samt dialog- och nätverksmöten
• arbeta med kommunikation och ansvar för innehåll på webbplatsen www.verksamt.se/stockholm
• delta i arbetet med att främja entreprenörskap samt för enheten vara kontakperson i ärenden rörande kapitalförsörjning, klimatanpassning och energi
Kvalifikationer:
Du ska ha:
• akademisk utbildning, samhällsinriktad, t.ex. inriktning mot offentlig förvaltning/policyfrågor, ekonomi eller juridik
• erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
• intresse för innovations- och entreprenörskapsfrågor
• bra på att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande:
• erfarenhet av arbete med innovations-och entreprenörskapsfrågor inom myndighet (motsv.)
• erfarenhet av arbete med kommunikation via olika kommunikationskanaler
• erfarenhet av näringsverksamhet
Arbetet innebär daglig kontakt med t.ex. företag, myndigheter, kommuner och företagsfrämjande aktörer. Det förekommer en del tjänsteresor, främst inom länet. Som person är du utåtriktad, noggrann och serviceinriktad. Du tycker om att samarbeta och ditt arbetssätt är strukturerat och proaktivt.
Vi arbetar med att kvalitetssäkra vår handläggningsprocess med avseende på jämställdhet och välkomnar sökanden med den kompetensen. Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Tjänsten är på heltid och är ett vikariat på ca ett år.
Startdatum: 1 januari 2017
Ansökan
Ansök senast: 2016-10-26
Referensnummer: 112-38158-2016-1
Lön
Löneform: månadslön
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36