OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du underlätta för människor att delta i internationella utbyten och samarbeten?
Vi söker nu en handläggare till globala enheten vid avdelningen för internationellt samarbete.
Vad du kommer att göra/ansvara för
Som handläggare kommer du att:
• Rekrytera till våra internationella utbytesprogram dvs informera om programmet till potentiella ansökare.
• Hantera ansökningsomgångar i vårt digitala handläggnings- och uppföljningssystem, där viss utveckling fortlöpande sker, vilket bland annat medför testning.
• Delta i urvalsprocessen av inkomna ansökningar och ta fram beslutsunderlag.
• Genomföra kontroller av pågående projekt: Stödja projektägarna så att de når goda resultat.
• Granska slutrapporter och utfärda återkrav samt göra ekonomiska uppföljningar.
• Ta fram underlag och göra analyser, uppföljningar och andra avstämningar och rapporter.
• Delta och driva arbetet inom olika arbetsgrupper.
Anställningen innebär ett antal tjänsteresor främst till Stockholm, men kan också innebära andra tjänsteresor. Även andra uppgifter kan förekomma.
Du som söker
Du har:
• Akademisk examen.
• Flerårig yrkeserfarenhet, gärna inom utbildningssektorn eller statlig förvaltning.
• Mycket goda administrativa kunskaper och färdigheter.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska (i tal och skrift).
• Goda kunskaper i Officepaketet, framför allt i Excel.
Det är meriterande om du har:
• Kunskap och erfarenhet om utbildningssektorn, gärna inom högskolesektorn.
• Erfarenhet av att arbeta med internationellt utvecklingssamarbete, gärna biståndsrelaterat.
• Erfarenhet av att arbeta med kvalificerad handläggning vid myndighet
• God kännedom om digitala verktyg samt kontinuerligt arbete i olika dataprogram/system.
• Arbetat med bedömningsarbete och/ eller kvalitetsgranskning.
• Erfarenhet av att ha arbetat med ekonomisk uppföljning.
• Erfarenhet av att ha arbetat med tolkning av regelverk.
• Internationella erfarenheter.
För att fungera bra i rollen som handläggare behöver du:
• Snabbt kunna sätta dig in i regelverk och styrdokument och kunna fatta beslut med stöd i riktlinjer och rutiner.
• Vara strukturerad, noggrann och ha god planeringsförmåga.
• Ha en analytisk förmåga samt ha en förståelse för hur verksamhet och ekonomi hänger samman.
• Ha god samarbetsförmåga.
• Kunna arbeta självständigt och driva processer framåt och vara resultatorienterad.
• Ha god kommunikationsförmåga.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad vi gör och erbjuder
Universitets- och högskolerådets vision är utbildning, utbyte och utveckling – för alla som vill vidare och speglar väl myndighetens uppdrag. UHR har flera uppdrag inom utbildningsområdet vars gemensamma nämnare är att skapa möjligheter till utveckling genom utbildning och internationella utbyten. Vi är cirka 300 anställda i Stockholm och Visby. UHR:s mål är att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare och chefer jobbar tillsammans för långsiktig utveckling. Vi erbjuder en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling.
UHR arbetar för att höja kvaliteten inom svensk utbildning genom att ge människor förutsättningar att delta i internationellt utbyte och samarbete. Via de internationella programmen som UHR ansvarar för kan skolor, universitet och högskolor, yrkesutbildningar och vuxenutbildningar med flera söka bidrag för att genomföra samarbetsprojekt med andra länder. Lärare, studenter och elever är exempel på grupper som kan delta i utbytena.
Anställningen omfattar heltid och gäller tillsvidare med tillträde efter överenskommelse. UHR tillämpar sex månaders provanställning.Placeringsort är Visby.
Våra villkor och förmåner
Mer om UHR
Ansök och bli en av oss!
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV märkt med diarienummer 2.2.1-00566-2022. När du gör din ansökan vill vi att du besvarar ett antal urvalsfrågor. Vi kommer i det första urvalet att utgå från svaren på dessa frågor. På så vis utvärderar UHR kandidaterna på lika villkor. CV och personligt brev kommer att läsas i nästa steg i urvalsprocessen. Sista ansökningsdatum är 24 maj 2022
Har du några frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta rekryterande chef Victoria Palmgren tfn. 010-470 03 74. Representant för SACO är Kerstin Martinez tfn. 010-470 04 69 och för ST Krister Kjellin tfn. 010-470 03 60.
Universitets- och högskolerådet har gjort medieval för denna rekrytering. Vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.