Handläggare för mobiltäckningsfrågor

Handläggare för mobiltäckningsfrågor

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att utveckla samordningen av vårt arbete med mobiltäckningsfrågor? Har du god kännedom om den svenska marknaden för mobilnät och ett stort samhällsengagemang? Då kan du vara den vi söker!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag. 

Som handläggare för mobiltäckningsfrågor arbetar du med att:


• Samordna frågor på myndigheten av betydelse för arbetet med mobiltäckningen i Sverige
• Självständigt planera och projektleda processer där interna och/eller externa aktörer deltar
• Genomföra utredningar och analyser inklusive att skriva rapporter och PM, t.ex. inom ramen för olika regeringsuppdrag
• Ansvara för beredning och framtagande av underlag inför interna och externa möten. Planera och genomföra möten med offentliga och privata företrädare, samt att ta fram och hålla presentationer på seminarier, konferenser o.dyl.
• I övrigt delta i enhetens löpande arbete. Det innebär att delta i myndighetsinterna projekt, lämna synpunkter på interna remisser o.dyl.

Arbetsuppgifterna vid enheten innebär mycket kontakter och samverkan med andra verksamheter såväl inom PTS som kontakter med externa aktörer som t.ex. regioner och regionala bredbandskoordinatorer. Enhetens arbetsuppgifter är i stor utsträckning efterfrågestyrda vilket innebär att ett brett spektrum av sakfrågor och aktörer kan komma att hanteras inom ramen för arbetsuppgifterna.

Vi söker dig som har:


• Högskole-/universitetsexamen med teknisk, samhällsvetenskaplig eller annan inriktning som bedöms som likvärdig.
• Erfarenhet av arbete med radiokommunikation och spektrumrelaterade frågor med inriktning på mobiltäckning inom PTS ansvarsområde samt tillämpligt regelverk.
• God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har god kännedom om den svenska marknaden för mobilnät och den svenska bredbandspolitiken. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att representera PTS och att knyta kontakter med nationella operatörer. Då tjänsten innebär mycket samordning ser vi gärna att du har erfarenhet av att samordna eller projektleda processer med flera intressenter i samverkan, samt av mötesfacilitering eller motsvarande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är målmedveten, samarbetsinriktad och flexibel. En annan viktig egenskap för tjänsten är god förmåga att planera och organisera.

Digitaliseringsavdelningen
Avdelningen verkar inom området kommunikation, med betydelsen brev och paket samt elektroniska kommunikationstjänster. I det ingår digital infrastruktur samt användbarhet och tillgänglighet i digitala kommunikationstjänster.

Tjänsten som handläggare är placerad på enheten för bredbandssamverkan som arbetar med att främja bredbandsutbyggnaden i Sverige och svarar även för att bidra med kunskaps- och metodstöd i främjandefrågor till övrig verksamhet på PTS. Enheten ansvarar även för genomförande av uppdraget att säkerställa att hushåll och företag som saknar tillgång till telefoni och grundläggande internet erbjuds lösning för detta. Enheten följer även de s.k. teknikskiftena såsom koppar- och 2G/3G-avvecklingen och bereder vid behov myndighetens åtgärdsförslag på området. Vidare ansvarar enheten för funktionerna Bredbandsforums kansli och nationellt sekretariat för de regionala bredbandskoordinatorerna.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen
Tjänsten är ett vikariat med start snarast möjligt enligt överenskommelse och till 31 januari 2023. 

Ansök
Välkommen med din ansökan senast 13 mars. 

För mer information kontakta enhetschef Nicklas Liss-Larsson på tel. 08-640 58 62.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 mars 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Liknande jobb


18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024