OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten söker
Handläggare för arbete med U-boken med placering vid Nationella opera-tiva avdelningen, Gränspolissektionen, i Stockholm.
Ref nr 125/17. Ansök senast 13 november 2017.
Beskrivning av arbetsplatsen
Nationella operativa avdelningens uppgift är att bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Av-delningen består av en operativ enhet, en utredningsenhet, en underrättelseen-het, en kontaktenhet, en internationell enhet, en beredningsenhet, sju regionalt placerade utvecklingscentrum samt ett kansli.
Gränspolissektionen vid den Operativa enheten har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för samordna, strukturera och metodut-veckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkstäl-ligheter.
Arbetsuppgifter
Gränspolissektionen ansvarar för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits att återvända till Sverige), den så kallade U-boken, och söker nu handläggare till denna U-boksfunktion. Handläggarna kommer att arbeta i nära samarbete med administratörer. Arbetet innebär att registrera och uppdatera återreseförbud. Handläggarna har ansvar för verksamhetens kvalitet samt för utvecklingen av verksamheten och framtagande av nya rutiner. Handläggarna ansvarar också för de svårare ärendena som kan kräva juridiska bedömningar eller annan särskild hantering.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
. Implementera nya arbetsmetoder och digitalisera arbetet
. Hantera och registrera inkommande uppgifter beträffande beslut om avvis-ning, utvisning och verkställighet, eller upphävande av sådant beslut
. Ansvara för att inkommande beslut registreras i U-boken (NEPU) och SIS, med särskilt ansvar för svårare ärenden
. Samverkan med polisregionerna och andra myndigheter
. Kvalitetssäkra arbetet
. Utveckla arbetsmetoder, hitta nya arbetssätt och ta fram skriftliga rutiner
. Ta fram utbildningsmaterial och förmedla information
Arbetet kan också komma att inkludera andra arbetsuppgifter som ligger inom sektionens verksamhet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
. Akademisk utbildning med inriktning mot juridik, kriminologi, statsve-tenskap eller på annat sätt förvärvade kunskaper inom dessa områden
. erfarenhet och vana av handläggning inom offentlig verksamhet
. erfarenhet av att hantera, bedöma och bearbeta information
. god datorvana
. mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
Meriterande
Det är meriterande om du har:
. erfarenhet från domstolsväsendet
. juridisk kompetens, särskilt inom utlänningsrättsområdet
. vana att leda utvecklingsarbete, arbetsgrupper eller projekt
. erfarenhet av polisiära register och system, särskilt NEPU, SIS och DAR, men även PÄr samt Migrationsverkets system Wilma
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är självständig, initiativtagande och handlingskraftig. Verksamheten är i förändring vilket innebär att du ska ha förmåga att driva denna utveckling. Du är även noggrann, kvalitetsmedveten och har ett strukturerat arbetssätt. Vidare är du flexibel och har lätt för att an-passa dig till ändrade omständigheter samt att du har en förmåga att prioritera. Då arbetet innefattar samverkan både inom och utanför myndigheten kräver rollen god kommunikations- och samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontakt
Vill du veta mer? Välkommen att kontakta gruppchef Anna Garphult på tfn 010-563 85 52.
Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 21; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92 eller Stefan Marcopoulos ST, tfn.010-563 91 39; Karna Tillhe-den, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidare med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kommer att genomföras före anställning.
Ansökan
Vid din ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 13 november 2017. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.
Skicka din ansökan via e-post till registrator.kansli@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med ref.nr 125/17 i mailets ärendemening.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Varmt välkommen med din ansökan!
POLISMYNDIGHETEN
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och per-sonlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värde-grund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom poli-sen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi ser fram emot din ansökan!