OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
För dig som brinner för kundkontakt och är duktig på att förmedla kunskap och information finns ett utvecklande jobb på vår kundsupport Skatteupplysningen.
Med lyhördhet och ett gott bemötande hjälper och vägleder du våra kunder. Här skapar du samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor. Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
På Skatteupplysningen är du Skatteverkets ansikte utåt. Du svarar på skattefrågor från privatpersoner eller företag och vägleder dem i hur de bäst använder våra e-tjänster. Du skapar förtroende genom att vara lyhörd och ha ett gott bemötande. Frågorna kommer främst via telefon, men också via mejl. Du tar själv ansvar för att uppdatera dig om nyheter och förändringar inom ditt arbetsområde. Med hjälp av olika digitala informationskanaler söker du också svar under samtalet med kunden. Vissa frågor är enkla och går snabbt att besvara medan andra är mer komplexa.I det här jobbet har du kontakt med kunder hela dagarna och du möter en stor mångfald av människor. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du utvecklas inom kundservice och får bred kunskap inom skatteområdet. På Skatteupplysningen har du schemalagd arbetstid, som du till viss del kan påverka själv. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
På https://skatteverket.se/skatteupplysningen berättar en av våra medarbetare om hur det är att jobba hos oss.
Du tillhör en sektion på upplysningsenhet östra på kundmötesavdelningen i Nyköping. På en sektion är vi cirka 20 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du: - ha ett kundanpassat förhållningssätt och bra bemötande
- kunna förmedla kunskap och information sakligt och tydligt
- ha god samarbetsförmåga
- arbeta professionellt och resultatinriktat mot uppställda mål
- kunna hantera och analysera informationsflöden.
Du ska även ha: - högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi, juridik eller samhällsvetenskap
- aktuell arbetslivserfarenhet inom kundsupport där du besvarat inkommande frågor via telefon eller personliga möten
- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Det är önskvärt att du har något års aktuell arbetslivserfarenhet inom ekonomi, redovisning eller bokföring. Det är även önskvärt att du har erfarenhet av informationssökning i databaser och på internet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och inleds med en provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.