OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen Skåne skapar samhällsnytta genom att ta ansvar för samhällsbygget, skydda miljön och investera i landsbygden. Målet är att göra det bästa för Skåne och bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling. I vårt uppdrag har vi olika roller och fungerar både som utvecklingspartner och som beslutsfattare i frågor som rör länets utveckling. Vi arbetar på uppdrag av regering och riksdag och investerar 2,3 miljarder och fattar 70 000 myndighetsbeslut för Skånes och Sveriges bästa varje år.
Vi är ca 550 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad. Vår vision är "Det bästa för Skånes människor, djur och natur. Idag och imorgon".
Länsstyrelsen söker två handläggare för tillsyn av åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism till förvaltningsavdelningens rättsenhet. Din arbetsplats blir på vårt kontor i Malmö. Anställningarna är tillsvidare och vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Rättsenheten består idag av ca 30 personer som bland annat hanterar prövning av överklaganden av olika kommunala beslut. För närvarande arbetar sex medarbetare med penningtvättsfrågor.
Vill du veta mer om Länsstyrelsen Skåne och förvaltningsavdelningens verksamhet? Se filmerna via länken nedan.
ARBETSUPPGIFTER
Länsstyrelsen har tillsyn över vissa verksamheter enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen). Tillsynen har en riskbaserad utgångspunkt och våra insatser prioriteras och utformas utifrån riskanalyser. I arbetet ingår att planera och utföra olika tillsynsinsatser i form av skrivbordskontroller och platsbesök. I denna tillsyn kontrolleras att verksamhetsutövare har riskbedömningar och rutiner för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism i den egna verksamheten. En annan uppgift är att informera verksamhetsutövare och andra berörda om penningtvättsregelverket och vilket ansvar den enskilde företagaren har. Det ingår även i uppdraget att samverka med andra myndigheter och driva ett samordnat arbete för effektivisering av åtgärderna mot penningtvätt och terrorismfinansiering. Detta innebär att samverkan och samarbete med andra länsstyrelser och myndigheter ingår som en naturlig del i arbetet och att du kommer att ha många kontakter med företag, myndigheter och andra berörda. Du kommer att verka i södra Sverige, vilket innebär att du ska vara beredd på att resa i ditt arbete.
Som medarbetare hos oss har du tre roller: arbetstagare, kollega och verksamhetsutövare. I rollen som arbetstagare representerar du myndigheten, tillsammans med dina kollegor bidrar du till det samlade resultatet och som verksamhetsutövare skapar du samhällsnytta utifrån din sakkompetens.
KVALIFIKATIONER
Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.
Vi söker dig som har högskoleexamen inom ekonomi, juridik eller annan utbildning som vi kan bedöma som likvärdig samt minst två års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete vid en myndighet. Vi vill att du har erfarenhet av att jobba med utbildning eller kunskapsförmedling. Det är viktigt att du har mycket goda kunskaper i engelska. Utöver ovan ställda krav ser vi gärna att du har erfarenhet av tillsynsarbete/kontroller/inspektioner och att du är van att driva arbetet framåt. Även erfarenhet av arbete med penningtvättfrågor är meriterande.
Som medarbetare hos oss har du förmåga att ta initiativ och aktivt söka ansvar för arbetsuppgifter. Du har en vilja och förmåga att hålla dig uppdaterad i olika samhällsfrågor som berör verksamhetsområdet. Du har god analytisk förmåga och kan ta till dig och på ett pedagogiskt sätt förmedla vidare komplexa samband. Vidare har du en god förmåga att kommunicera i tal och i skrift. Eftersom du kommer att ha många kontakter med företag, myndigheter och andra berörda och det ingår att genomföra utbildningar, är det viktigt att du har en väl utvecklad kommunikativ förmåga och är van att prata inför grupper. Tillsammans med dina kollegor arbetar du mot gemensamma mål och driver verksamheten framåt. Det är därför en förutsättning att du är bra på att samarbeta och har hög integritet. Samtidigt är du fokuserad, noggrann och självständig.
B-körkort och svenskt medborgarskap är ett krav.
ÖVRIGT
Vi ber dig söka anställningen genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Du hittar information om hur Länsstyrelsen Skåne behandlar personuppgifter på https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Leif Nyberin
010-224 15 32
SACO Katarina Öberg Magnusson
010-224 17 15
TCO-ST Ann-Margreth Nilsson
010-224 15 12
Valhandläggare Marie Fender
010-224 13 21
Saco-S Katarina Öberg Magnusson
010-224 17 15
OFR/ S, P, O (ST) Ann-Margreth Nilsson
010-224 15 12
Saco-S Ann Westerdahl
010-224 16 92
Personalhandläggare Zeina Finjan
010-224 12 82