Handläggare för utlämnande av allmänna handlingar

Handläggare för utlämnande av allmänna handlingar

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Diarienummer: 2022/038934
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker en handläggare som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, ska arbeta med utlämnande av allmänna handlingar.
Arbetsmiljöverket har en central funktion för utlämnande av allmänna handlingar som är placerad vid Enheten för informationshantering. Enheten är en del av den Juridiska avdelningen vid Arbetsmiljöverket och finns vid huvudkontoret i Solna.

Ditt nya arbete
I rollen som handläggare av utlämnanden av allmänna handlingar tar du emot begäran om allmänna handlingar och svarar på frågor om våra handlingar. Ditt huvudsakliga uppdrag kommer att vara att läsa stora mängder text, göra sekretessbedömningar och där behovet uppstår maskera sekretessbelagda uppgifter. Du kommer även arbeta med begäran om registerutdrag vid behov.
Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i ett utlämnarteam och vid behov tar du stöd av den juridiska enheten. Huvuddelen av processen sker idag digitalt i ett system kopplat till vårt diarium, så ett stort intresse för digital hantering av information är en förutsättning för detta arbete.
Vid enheten arbetar vi med ständiga förbättringar där du som enskild medarbetare har en viktig roll. Vi lär vi av varandra och du kan komma att delta även i andra uppdrag inom enheten.

Du har många interna och externa kontakter, vilket innebär att du är ett ansikte utåt för både enheten, avdelningen och myndigheten.

Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• Akademisk examen inom juridik med minst 180 hp eller annan utbildning som arbetsgivaren tillsammans med arbetslivserfarenhet, bedömer som likvärdig.
• Mycket goda kunskaper och praktisk erfarenhet av regelverket som styr utlämnande och hantering av allmänna handlingar
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

För att lyckas i uppdraget måste du vara ansvarsfull, strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt. Du ska ha förmåga att självständigt söka fram den information du behöver för att lösa en uppgift och ha en hög servicenivå.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att du kommer att säkerhetsprövas innan anställning kan ske.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta med utlämnanden av allmänna handlingar inklusive sekretessbedömningar
• Erfarenhet av arbeta i Public360

Mer om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är placerad i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Om du har frågor
Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.
Frågor om anställningen besvaras av rekryterande chef Sara Tedebrand Frant (finns tillgänglig för frågor t om 9 juli och fr om 12 augusti). Fackliga kontaktpersoner är för Saco Johanna Karhu Gjertz, för ST Anna Bergman Åberg och för SEKO Jenny Bengtsson.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 21 augusti 2022.
Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen
Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. Vi samverkar med ett flertal andra myndigheter och verk, vi ansvarar för registratur och dokumenthantering och vi utför juridisk, formell och språklig granskning av förslag till våra föreskrifter.

Sammanfattning

Liknande jobb


28 november 2024

26 november 2024

26 november 2024

26 november 2024