Handläggare för utlämnande av allmänna handlingar till Arbetsmiljöverket

Handläggare för utlämnande av allmänna handlingar till Arbetsmiljöverket

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Diarienummer: 2022/008719
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker en handläggare som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, ska arbeta med utlämnande av allmänna handlingar.
Arbetsmiljöverket har en central funktion för utlämnare av allmänna handlingar som är placerad vid Enheten för informationshantering. Enheten är en del av den Juridiska avdelningen vid Arbetsmiljöverket och finns vid huvudkontoret i Solna.

Ditt nya arbete
I rollen som handläggare av utlämnanden av allmänna handlingar tar du emot begäran om allmänna handlingar och svarar på frågor om vår information. Ditt huvudsakliga uppdrag kommer att vara att läsa stora mängder handlingar, göra sekretessbedömningar och där behovet uppstår maska handlingarna. Du kommer vid behov även att arbeta med att hantera begäran om registerutdrag och rätten att blir raderad. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i ett utlämnarteam och vid behov tar du stöd av den juridiska enheten.
Huvuddelen av processen sker idag digitalt i ett system kopplat till vårt diarium, så ett stort intresse för digital hantering av information är en förutsättning för arbete som handläggare av utlämnanden. Vid enheten arbetar vi med ständiga förbättringar där du som enskild medarbetare har en viktig roll. På enheten lär vi av varandra och du kan komma att delta även i andra uppdrag inom enheten.

Du har många interna och externa kontakter, vilket innebär att du är ett ansikte utåt för enheten, avdelningen och myndigheten.

Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• Akademisk examen inom juridik, humaniora eller samhällsvetenskap med minst 180 hp
• Dokumenterad erfarenhet av att självständigt söka fram information ur arkiv och ärendehanteringssystem
• Erfarenhet av att göra sekretessbedömningar
• Mycket goda kunskaper om regelverket som styr utlämnande och hantering av allmänna handlingar
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

För att lyckas i uppdraget måste du vara strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt. Du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter självständigt och ha förmåga att självständigt söka fram den information du behöver för att lösa en uppgift. Vi har ett ständigt inflöde av begäran av allmänna handlingar och du behöver kunna hålla ett högt tempo utan att för den skull göra avkall på kvalitén.
Du är även serviceinriktad och tycker om att arbeta i grupp.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta med utlämnanden av allmänna handlingar
• Erfarenhet av att arbeta med digitala utlämnanden
• Erfarenhet av att arbeta i Public 360

Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Om du har frågor
Frågor om anställningen besvaras av rekryterande chef Sara Tedebrand Frant. Fackliga kontaktpersoner är för Saco Johanna Karhu Gjertz, för ST Anna Bergman Åberg och för SEKO Jenny Bengtsson. Samtliga nås via vår växel: 010-730 90 00

Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 8 mars 2022
Ansök genom att klicka på länken nedan.

Om avdelningen
Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. Vi samverkar med ett flertal andra myndigheter och verk, vi ansvarar för registratur och dokumenthantering och vi utför juridisk, formell och språklig granskning av förslag till våra föreskrifter.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024