OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
Dnr 2020/067013
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!
Vi söker en handläggare till Solna som ska, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, arbeta med utlämnande av allmänna handlingar samt sekretessprövningar.
Du kommer att vara placerad vid enheten för informationshantering (JR), inom avdelningen för juridik. Vid enheten finns Arbetsmiljöverkets centrala funktion för utlämnande av allmänna handlingar. På enheten arbetar vi också med diarieföring, arkivfrågor, dataskyddshandläggning och förvaltning av myndighetens ärendehanteringssystem Public 360. Vi har ett elektroniskt diarium och håller på att utveckla ett elektroniskt arkiv inom myndigheten.
Ditt nya arbete
Som handläggare kommer du bland annat att ta emot och svara på förfrågningar om att ta del av allmänna handlingar via telefon och mail. Arbetet innebär också att du gör sekretessprövningar, söker i Arbetsmiljöverkets arkiv och ärendehanteringssystem samt levererar svar till frågeställaren.
Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• högskoleexamen inom juridik om minst 180 högskolepoäng (eller 120 poäng enligt det gamla systemet)
• erfarenhet av att genomföra sekretessprövningar
• erfarenhet av arbete i digitala ärendehanteringssystem
• goda kunskaper om lagar och förordningar som styr hanteringen av handlingar i offentlig förvaltning
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
För att lyckas i uppdraget ska du vara pedagogisk, serviceinriktad och ha en Du tar initiativ, är noggrann och har god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att samarbeta och trivs med att arbeta i grupp men också att arbeta självständigt.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av ärendehandläggning vid statlig myndighet
• god kännedom och erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360
• goda muntliga och skriftliga baskunskaper i engelska
Mer om anställningen
Anställningen är en visstidsanställning på 12 månader, på heltid och är för närvarande placerad på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Som medarbetare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och bidrar till helheten genom att visa engagemang och hänsyn i samarbetet med andra. Du agerar efter våra värdeord trovärdig, kommunikativ och offensiv samt att du har ett likabehandlingsperspektiv i din vardag. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.
Om du har frågor
Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.
Frågor om anställningen besvaras av rekryterande chef Sara Tedebrand-Frant, tel: 010-730 9523. Fackliga kontaktpersoner är för SACO Nils Byfors, tel: 010-730 9159, för ST Anna Bergman Åberg, tel: 010-730 9944 och för SEKO Jenny Bengtsson, tel: 010-730 94 71
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 10 december 2020
Ansök genom att klicka på länken nedan.
Om avdelningen
Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. I uppgifterna ingår att biträda med juridisk kompetens i beredning av ärenden, förslag till föreskrifter och att ge ut verkets författningssamling. Avdelningen för verkets talan i domstol, handlägger klagomålsärenden om verkets myndighetsutövning, ärenden från EU-kommissionen, arbetstidsärenden och tillståndsärenden. Avdelningen svarar för registratur och dokumenthantering och handlägger begäran om att få ta del av allmänna handlingar.