OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba i ett framgångsrikt team inom beskattningsområdet företagsregistrering och samtidigt vara med och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Är du ekonom eller samhällsvetare och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Då ska du söka som handläggare inom beskattning med fokus på företagsregistrering där du får ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag.
Du begär in kompletteringar via telefon och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Kommunikationen i telefon kan ske både på svenska eller på engelska. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du jobbar inom beskattningen med fokus på företagsregistrering.
Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. I arbetet lär du dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Gå gärna in på vår hemsida och lyssna på hur dina framtida kollegor tycker att det är att arbeta på Skatteverket.
Du tillhör område 1 på Skatteavdelningen med placering i Skellefteå.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- vara ansvarstagande och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha hög servicekänsla med kundfokus och bemöta andra med vänlighet och respekt
- vara flexibel och snabbt kunna anpassa dig efter nya förutsättningar
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska och engelska
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.
Du ska även ha:
- relevant högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) t ex ekonomi eller samhällsvetenskap alternativt
- en gymnasieexamen tillsammans med minst tre års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av handläggning från statlig myndighet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
Intervjuerna är planerade att hållas 20-30 januari.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. Skatteverket är till för alla i samhället. Oavsett plats, situation eller skede i livet vill vi att det ska vara lätt att göra rätt. För att nå dit har vi en tydlig strategi som sätter samhällsnyttan i fokus så att finansieringen av den offentliga sektorn, såsom sjukvård, vägar, skolor och äldreomsorg säkerställs.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.