OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Handläggare förvaltning av Sjöfartsnära Tjänster
för ett vikariat på två år med placering i Norrköping
Att arbeta som Handläggare förvaltning på Sjöfartsverket
Cirka 90 procent av Sveriges export och import går via Sveriges sjövägar. Sjöfartsverket tar ansvar för framtidens sjöfart och erbjuder moderna och säkra sjövägar med service dygnet runt. Vi är ett tjänsteproducerande affärsverk med ca 1 150 medarbetare utspridda längs hela Sveriges kust. Våra tjänster består bland annat av lotsning, farledsservice, isbrytning, sjötrafikinformation, sjökartläggning, sjö- och flygräddning samt sjömanservice. Sjöfartsverkets uppdrag är att se till att dessa sjövägar är hållbara och effektiva.
Nu söker vi en handläggare förvaltning (Objektsspecialist) inom förvaltningsobjektet Sjöfartsnära Tjänster med placering på Anlöpstjänster inom avdelningen Sjötrafikservice.
Förvaltningsobjektet Sjöfartsnära Tjänster syftar till att stödja verksamheten i processen Anlöp. För att möjliggöra detta används främst egenutvecklade system.
Arbetsuppgifter
Du kommer ingå i ett team med bland annat andra förvaltningshandläggare/objektspecialister samt en förvaltningsledare, och arbeta med verksamhetsnära förvaltning av objektet Sjöfartsnära Tjänster.
I vår förvaltningsorganisation arbetar vi utifrån förvaltningsmodellen pm3. Vi har ett flertal IT-applikationer som ingår i avdelningens gemensamma förvaltningsobjekt.
Dina framtida arbetsuppgifter är att
samla in behov och bereda underlag för ändringar i IT-stöd
ansvara för att driva och genomföra förvaltningsaktiviteter
ansvara för att testfall tas fram samt stödja vid test/verifiering av leveranser
ge användarstöd för verksamheten i IT-lösningens funktionalitet
vara stöd vid incidenter och felsökning i förvaltningsobjektets IT-stöd
delta och hålla i olika möten, exempelvis förvaltningsmöten och superanvändarmöten
upprätthålla och kvalitetssäkra dokumentation
vid behov hålla utbildning för kärnverksamheten i IT-stödet
support i telefon, mail och chatt för användare av systemet
Anlöpstjänster tillhör Affärsavdelningen, vilken är en del av Sjöfartsverket som präglas av att sätta kunden och näringen i fokus. Målet är att kunden alltid ska få en högkvalitativ produkt eller tjänst som är professionellt utförd. Avdelningen arbetar för ett tillgängligt transportsystem och en säker och miljösäker sjöfart där våra produkter och tjänster ska göra skillnad.
Anlöptjänsters uppdrag är att digitalisera Sjöfartsnära Tjänster och vi befinner oss just nu i en förändringsprocess där framtidens tjänster inom anlöpet skapas. För att lyckas med denna transformation är behovet stort av analys av tillgänglig information så väl som förändring av processer och rutiner för att anpassa oss till en förändrad verklighet. Vi medverkar i att ställa krav på det tekniska stödet som just nu utformas och samarbetar med IT och andra verksamhetsdelar av Sjöfartsverket för att genom detta skapa nya attraktiva tjänster.
Vem är du?
Vi söker dig som har god kunskap och tidigare erfarenhet av förvaltning. För att trivas i rollen som handläggare bör du vara lyhörd, öppen, strukturerad och tydlig. Du har ett stort intresse och engagemang för samspelet mellan verksamhet och IT och ser svårigheter snarare som en utmaning än som ett problem. Du samarbetar gärna med andra samtidigt som du är självgående och trivs med att ta eget ansvar.
Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter inom och utanför Sjöfartsverket så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt. Ett av våra viktigaste redskap dagligen är kommunikation och förmågan att bygga relationer.
Du måste ha
akademisk utbildning relevant för arbetsuppgifterna eller motsvarande kunskaper förvärvade på ett sätt som vi bedömer likvärdigt
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du också har
erfarenhet av pm3
erfarenhet av agila arbetssätt
erfarenhet av och har arbetat med flertalet av arbetsuppgifterna ovan
erfarenhet av UX/Tjänstedesign
Vi vill att du
har förmåga att arbeta strukturerat
har en god social förmåga
är kommunikativ och lyhörd
har ett proaktivt förhållningssätt
är samarbetsorienterad och hittar lösningar tillsammans med andra
har förmåga att prioritera och att självständigt leverera med hög kvalitet
har ett starkt intresse att lära nytt och utvecklas i din roll
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder dig
Du får möjlighet att bli en del av Sjöfartsverket - Sveriges vackraste arbetsplats. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och det finns goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv.
Sjöfartsverket – en jämlik arbetsplats
På Sjöfartsverket förväntar vi oss att alla våra medarbetare agerar på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Det är en självklarhet för oss att arbeta aktivt för jämställdhet och mångfald och vi tar för givet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Tjänsten är ett vikariat på två år med placering i Norrköping. Intervjuer kan komma att ske löpande, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Tjänsten kommer att tillsättas snarast eller enligt överenskommelse.
Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning inklusive registerkontroll kommer att föregå beslut om anställning. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.
Upplysningar:
Chef Anlöpstjänster, Maria Filipsson, 010-478 50 65.
Rekryteringsspecialist Anna Sandberg, anna.sandberg@sjofartsverket.se
Vi undanber oss ansökningar på mail och hänvisar till att ansöka via annonsen.
Fackliga företrädare:
SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Olof Boman, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan senast den 5 mars 2020.
Diarienummer: 20-01025
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.