OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare till rättsavdelningen med placering i Skellefteå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att Sverige blir tryggare och säkrare.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du i huvudsak arbeta med handläggning av ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena rör bland annat tillstånd för genomförande av allmänna sammankomster så som t ex demonstrationer och konserter, offentliga tillställningar så som idrottstävlingar och danstillställningar samt användande av offentlig plats för exempelvis uteserveringar eller andra uppställningar. Andra typer av förvaltningsrättsliga ärenden inom ansvarsområdet kan tillkomma t ex vapenlagsärenden.
Arbetsuppgifterna består till stor del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva ärendet och författa beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska föredras för annan beslutsfattare. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. Rollen innebär dagliga kontakter inom Polismyndigheten och/eller med externa kontakter såsom allmänheten, företag, kommuner och andra myndigheter. Resor kan förekomma.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid, gärna inom offentlig verksamhet
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• B-körkort
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Paralegal yrkeshögskola eller annan utbildning som bedöms relevant för uppdraget
• Juridiska kunskaper
För att lyckas i rollen som handläggare förvaltningsärenden ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, prioriterar rätt saker samt ha lätt för att snabbt skifta fokus och tempoväxla när uppdraget kräver det. Du kan arbeta självständigt, men ser värdet av det utbyte som ett arbete med andra människor kan ge.
Som företrädare för Polismyndigheten förväntas du kunna stå för fattade beslut samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydlig och professionellt sätt i mötet med allmänheten. Vi ser det som en självklarhet att du värdesätter god serviceanda och skapar förtroende genom att vara engagerad, effektiv och tillgänglig i din roll.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Skellefteå
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 14 april 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult Maria Morfiadaki, maria.morfiadaki-papavramidi@polisen.se.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78