Handläggare förvaltningsärenden

Arbetsbeskrivning

Polismyndigheten söker handläggare förvaltningsärenden till Rättsavdelningen, rättsenhet Nord, förvaltningsrätt 3, ref nr C2022/2015. Ansök senast 2 juli 2015.

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Polismyndighetens rättsavdelning består av drygt 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Arbetsuppgifter
Som handläggare kommer du att handlägga och fatta beslut i ärenden enligt vapenlagen. Bl. a ingår uppgiften att kunna ta emot och hantera vapen som ska skickas för skrotning. Arbetet innebär en del resor för möten också för hantering av vapen inom Polisområde Västerbotten.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- högskoleutbildning eller annan utbildning som myndigheten bedömer vara lämplig (inom området juridik, statsvetenskap etc,.
- erfarenhet av it-baserade dokument- och ärendehanteringssystem,
- erfarenhet av att söka i lagtexter samt att göra juridiska bedömningar,
- erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning.


Personliga egenskaper
Vi söker dig som har förmåga att skapa goda relationer och som kan arbeta i grupp. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du är van att arbeta självständigt, är mycket noggrann och kan hantera stressiga situationer då arbetet periodvis kan innebära hög arbetsbelastning.


Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten.. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara.


Mer om anställningen
Anställningen är tillsvidare och börjar med 6 månaders provanställning. Flextid tillämpas. Arbetsplatsen ligger i Umeå. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Ansökan
För mer information, gå in på www.polisen.se/aktuellt/lediga jobb


Sista ansökningsdag är 2 juli 2015. Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: POLISMYNDIGHETEN JÖNKÖPING
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 22 juni 2015

Postadress

Fleminggatan 18
Stockholm, 11226

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024