Handläggare förvaltningsärenden till Polismyndigheten med placering i Falun

Handläggare förvaltningsärenden till Polismyndigheten med placering i Falun

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.


Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.


Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att handlägga ärenden enligt vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70) m.fl. författningar och föreskrifter.
Ärendena handläggs i ett digitalt ärendehanteringssystem, vilket bl.a. innebär arbete med registerkontroller, lämplighetsbedömningar, att upprätta kommunikationsskrivelser och beslut. När tillräcklig kompetens och erfarenhet har uppnåtts tilldelas du rätt att fatta självständiga myndighetsbeslut. Arbetet innebär mycket kontakt med allmänheten och andra myndigheter. I arbetet kan det även ingå att utföra inspektioner av skjutbanor och vapenhandlare samt fysisk vapenhantering.


Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på enheten.


Resor i arbetet kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Minst ett års erfarenhet av handläggning från myndighet i närtid
• Minst tre års högskoleutbildning (180 HP) som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget, företrädesvis inom juridik, rättsvetenskap eller statsvetenskap.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• God datorvana och erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• B-körkort


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av arbete med förvaltningsärenden
• Erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• Kunskaper inom relevant lagstiftning


För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker Du är självgående, tar egna initiativ och driver arbetet på ett resultatinriktat sätt. Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete, samt i perioder tåla en högre arbetsbelastning. Det är viktigt att du kan samarbeta och kommunicera med andra, har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Du bör vara intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.


Som myndighetsperson förväntas du ha integritet och kunna stå för fattade beslut, samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydligt och professionellt sätt i mötet med allmänheten. Det ska vara självklart för dig att ge en god service och du delar Polisens värdegrund.


Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Falun
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 mars 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.


Varmt välkommen med din ansökan!


Polismyndigheten (endast för extern annonsering utanför polisen.se och intrapolis)
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.


Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024