Handläggare förvaltningsärenden till rättsavdelningen i Eskilstuna

Handläggare förvaltningsärenden till rättsavdelningen i Eskilstuna

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen med placering i Eskilstuna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden, bestridande av parkeringsanmärkning samt handläggning av olika typer av vapenärenden. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare av förvaltningsrättsliga ärenden kommer du arbeta med att handlägga ärenden inom våra olika rättsområden företrädesvis ordningslag (1993:1617), lag om ordningsvakter (1980:578) samt lag om felparkeringsavgift (1976:206). Arbetsuppgifterna består till stor del av att göra juridiska ställningstaganden genom att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. Rollen dagliga kontakter inom Polismyndigheten samt kontakter med allmänheten, företag, kommuner och andra myndigheter.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen
• Aktuell erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God IT- och systemvana
• B-körkort

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• Erfarenhet av handläggning från statlig myndighet
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• Erfarenhet från arbete i en servicefunktion

För att vara framgångsrik och trivas i rollen som handläggare behöver du vara självgående och ta ansvar för dina arbetsuppgifter och driva dina ärenden. Då tjänsten innebär många kontaktytor samt samarbete inom gruppen och mellan rättsavdelningens olika enheter och grupper behöver du ha god samarbets- och kommunikationsförmåga. Arbetet har tidvis högt tempo vilket kräver att du har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera och arbeta systematiskt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.



ÖVRIGT
Placeringsort: Eskilstuna

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024