Handläggare, grundskolan

Handläggare, grundskolan

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Grundskolans administratörer är placerade på en eller flera av kommunens skolor och arbetar med att ge administrativt stöd till rektorer och chefer.

Inom administrationen arbetar även handläggare med olika typer av självständiga uppdrag. Administrationen omfattar 32 personer och det finns 2 enhetschefer för gruppen. Rektors-/chefsgruppen omfattar drygt 30 personer.

Det lediga uppdraget är inledningsvis som administratör för två av skolorna. Vi söker dig som vill lära känna organisationen och arbetsområdet och som sedan vill fortsätta att utvecklas tillsammans med oss. Arbete med digitalisering tror vi kommer att skapa nya typer av arbetsuppgifter så rekryteringen ses som en del av planeringen för framtiden där handläggaruppgifter kan erbjudas. Vi ser också behov av att den som anställs bidrar med analytisk kompetens till gruppen eftersom arbetsuppgifter som handlar om statistik och olika typer av sammanställningar ökar.

Vilka mål arbetar befattningsinnehavaren mot inom ramen för verksamhetens mål och vilka ansvarsområden har hon/han?

Administrationen arbetar med att kvalitetssäkra och utveckla de stödprocesser som hjälper skolenheterna att leverera en god undervisning. Vi samarbetar med cheferna och rektorerna administrativt. Med det gemensamma arbetet i arbetsgruppen skapar vi en effektiv organisation där målet är att eleverna får goda förutsättningar. Gott bemötande enligt administrationens värdegrund är en viktig del som genomsyrar gruppens arbete och processer.

Vi erbjuder ett mycket omväxlande och utvecklande arbete i en verksamhet med tydliga mål tillsammans med kollegor som arbetar med liknande arbetsuppgifter. Verksamheten samlas återkommande i olika typer av möten, oftast på Grundskolekontoret som finns på Södra Hamngatan 13 i centrala Uddevalla. Den lediga anställningen är en visstidsanställning men goda möjligheter finns för en tillsvidareanställning på lite längre sikt.

Intervjuer planeras till 1 och 2 april, men intervjuer och rekrytering kan även komma att ske fortlöpande.

Vilka arbetsuppgifter ingår för att uppfylla de mål befattningsinnehavaren har?

De administrativa arbetsuppgifter vi erbjuder inledningsvis är:
Barn- och elevadministrativt arbete i skola och fritids: Skolpliktsbevakning, registrering och bevakning i elevsystemet, elevhandlingar till ProReNata, administration av betyg och nationella prov, registrera tjänstefördelning samt schemakoppling i elevsystemet.

Personalredogörarskap i skola och fritids: Registrering och bevakning i Medvind, bevakning av skolans anställningar, delaktig i organisationsplanering med rektor och ledning, kontroll av utdrag ur belastningsregister och lärarlegitimationer, kontroll av fördelningar lön, råd och stöd utifrån personalhandbok, beställning och registrering utifrån nyanställdas introduktionsprogram.

Samarbete med rektor i administrativa frågor: Sammanställningar på rektors uppdrag, påminna rektor utifrån administrationens årscykel, hantering av allmänna handlingar, samarbete runt skolans statistik till interna och externa aktörer, kontakt med medarbetare på skolan, vårdnadshavare, elever t.ex. utlämning av tillfälliga busskort, kontakt med externa aktörer t.ex. andra kommuner och myndigheter. 

I handläggarrollen på sikt:
Ge support, utbilda och ge kvalificerat stöd i ett uppdrag eller i verksamhetens digitala utvecklingsarbete
Självständigt planera för arbetsområdet, vägleda kollegor
Självständigt sammanställa och analysera material
Övergripande kontroller samt fortlöpande uppdatering av uppgifter i system och e-tjänster
Delaktig och rådgivande i beslutsförfarande
Svara på övergripande förfrågningar om ansvarsområdet
Delta i det fortlöpande strategiska arbetet inom ansvarsområdet
Planera och rapportera utvecklingsarbete
Omvärldsbevaka inom området

Kravspecifikation
Högskoleexamen inom administration, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som bedöms som likvärdig krävs. Du har erfarenhet av självständigt analysarbete samt digitalt utvecklingsarbete. Om du även har erfarenhet av att driva processarbete samt är användare av digitala program som används inom kommunen så ses det som meriterande. 

Erfarenhet av arbete med återkommande högt tempo och krav på att självständigt kunna prioritera krävs i rollen. Du har mycket god datorvana och det är en självklarhet för dig att arbeta digitalt.
Kunskap om relevanta delar i skollagen och kunskap om allmänna och offentliga handlingar samt sekretess är meriterande.

Kompetenser
Vi tror att du som person är självgående och stabil. Ditt arbetssätt präglas av att du är flexibel och strukturerad och att du har erfarenhet av att analysera mer komplexa frågor eller hantera större mängder av information. Du samarbetar bra med andra.

För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.



För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024