OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du noggrann som person och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du vara med och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare på Id-kontrollsektionen har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär teamarbete och många kontakter.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av id-kortsärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du utreder identitet och identitetshandlingars äkthet utifrån lagar och förordningar. Du fattar sedan beslut om att tillstyrka eller avslå ansökningar om id-kort. Du genomför även interngranskning och kvalitetsgranskning av id-kortsansökningar som görs på servicekontoren runtom i Sverige, rapporterar avvikelser samt ger förbättringsförslag. Du har många kontakter med privatpersoner och andra myndigheter via telefon, mejl och brev.
Vi arbetar teambaserat och vi ger och får stöd av varandra i teamet. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Som en del av våra team får du möjlighet att utvecklas och arbeta mycket tillsammans med dina kollegor. Du får även vara med och utveckla verksamheten genom olika förbättringsprojekt parallellt med ärendehanteringen. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Id-kontrollsektionen består av ca 24 medarbetare och finns bara i Sundbyberg. Sektionen ingår i enhet 5 inom Folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket. Enheten är lokaliserad på flera orter och din placering kommer att vara i Sundbyberg.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara flexibel och förändringsbenägen
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- tala och skriva enkelt och tydligt
- vara noggrann
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik eller samhällsvetenskap alternativt några års aktuell arbetslivserfarenhet av ärenden inom id-kontroll från annan statlig myndighet
- aktuell erfarenhet av handläggningsarbete på myndighet.
Det är önskvärt att du har aktuell arbetslivserfarenhet av ärenden inom id-kontroll.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.