OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare på Id-kontrollsektionen har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär att handlägga och utreda ansökningar om id-kort och ha kontakt med många olika kunder.
Om jobbet
I arbetet ingår att utreda, analysera och fatta beslut i id-kortsärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Rollen som id-kortshandläggare innebär att du självständigt utreder identitet och identitetshandlingars äkthet utifrån lagar, förordningar m.m. Du fattar beslut om att tillstyrka eller avslå ansökningar om id-kort. Du genomför interngranskning och kvalitetsgranskning av id-kortsansökningar som görs på servicekontoren runtom i Sverige, rapporterar avvikelser samt ger förbättringsförslag. I tjänsten ingår även att handlägga begäran om utlämnanden av allmän handling samt även att handlägga ansökningar om återbetalning av id-kortsavgiften. Du kommer att ha kontakt med Skatteverkets kunder och andra myndigheter, vilket sker per telefon, mejl och via brev.
Vi söker en driven och flexibel medarbetare som har kunden i fokus. Vi arbetar teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kolleger och att ni ger och får stöd av varandra. I teamarbetet är ditt bidrag viktigt och du behöver ta ansvar och driva det gemensamma arbetet framåt. I handläggningen fattar du självständiga beslut men under utredningen är du öppen för att både ge och ta stöd från dina kollegor. Vi arbetar även ständigt med att utveckla och förbättra vår verksamhet. Du behöver därför ha förmågan att delta i detta förändringsarbete parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter.
Id-kontrollsektionen består av ca 21 medarbetare och finns bara i Stockholm. Sektionen arbetar med kvalificerade utredningar av identitet och identitetshandlingar vid ansökningar om id-kort. Sektionen är också materiellt stöd till servicekontor som hanterar id-kort och har en jourlinje avsedd för materiella frågor. Sektionen hanterar även administrativa arbetsuppgifter så som post och brevhantering. I sektionens uppdrag ingår det även att regelbundet genomföra kvalitetskontroller av id-kortsärenden hanterade på servicekontor runtom i Sverige.
Id-kontrollsektionen ingår i bouppteckningsenheten inom Folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket. Enheten är lokaliserad i Härnösand, Solna, Kalmar och Visby. Din placering kommer att vara i Solna.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska och ha lätt för att kommunicera både skriftligt och muntligt
- vara noggrann
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå verksamhetens mål.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik eller samhällsvetenskap
Det är önskvärt med aktuell (ej äldre än från 2015) och relevant utredningserfarenhet från Skatteverket eller annan statlig myndighet.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.