Handläggare ID-kontrollsektionen

Handläggare ID-kontrollsektionen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare på Id-kontrollsektionen har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär att handlägga och utreda ansökningar om id-kort och ha kontakt med många olika kunder.

Om jobbet


I arbetet ingår att utreda, analysera och fatta beslut i id-kortsärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Rollen som id-kortshandläggare innebär att du självständigt utreder identitet och identitetshandlingars äkthet utifrån lagar, förordningar m.m. Du fattar beslut om att tillstyrka eller avslå ansökningar om id-kort. Du genomför interngranskning och kvalitetsgranskning av id-kortsansökningar som görs på servicekontoren runtom i Sverige, rapporterar avvikelser samt ger förbättringsförslag. I tjänsten ingår även att organisera och leda materiella möten, skriva brottsanmälningar samt handlägga begäran om utlämnanden av allmän handling. Tjänsten innefattar även att utreda och skriva remissvar till rättsavdelningen i skadeståndsärenden gällande id-kort, återkoppla domar till sektionen samt verkställa domar. Du kommer att ha kontakt med Skatteverkets kunder och andra myndigheter, vilket sker per telefon, mejl och via brev.

Id-kontrollsektionen består av ca 23 medarbetare och finns bara i Stockholm. Sektionen arbetar med kvalificerade utredningar av identitet och identitetshandlingar vid ansökningar om id-kort. Sektionen är också materiellt stöd till servicekontor som hanterar id-kort och har en jourlinje avsedd för materiella frågor. Sektionen hanterar även administrativa arbetsuppgifter så som post och brevhantering. I sektionens uppdrag ingår det även att regelbundet genomföra kvalitetskontroller av id-kortsärenden hanterade på servicekontor runtom i Sverige.

Vi söker en driven och flexibel medarbetare som har kunden i fokus. Vi arbetar teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kolleger och att ni ger och får stöd av varandra. I teamarbetet är ditt bidrag viktigt och du behöver ta ansvar och driva det gemensamma arbetet framåt. I handläggningen fattar du självständiga beslut men under utredningen är du öppen för att både ge och ta stöd från dina kollegor. Vi arbetar även ständigt med att utveckla och förbättra vår verksamhet. Du behöver därför ha förmågan att delta i detta förändringsarbete parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter.

Id-kontrollsektionen ingår i bouppteckningsenheten inom Folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket. Enheten är lokaliserad i Härnösand, Sundbyberg, Kalmar och Visby. Din placering kommer att vara i Sundbyberg.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha ett förtroendefullt bemötande
- vara driven och verka för att uppnå resultat
- vara noggrann
- kunna fatta beslut
- ha förmåga att se helheter samt vara utvecklingsinriktad
- ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska och ha lätt för att kommunicera både skriftligt och muntligt.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik.

Det är önskvärt med aktuell utredningserfarenhet från Skatteverket eller annan statlig myndighet kopplat till lagar och regelverk. Det är även önskvärt att du har för tjänsten aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av beslutsfattande.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 augusti 2022
  • Ansök senast: 9 september 2022

Liknande jobb


IMY rekryterar avdelningsjurister i Stockholm

IMY rekryterar avdelningsjurister i Stockholm

15 november 2024

Jurist konkurstillsyn

Jurist konkurstillsyn

11 november 2024

21 oktober 2024