Handläggare inom arbetsgivarområdet

Handläggare inom arbetsgivarområdet

Arbetsbeskrivning

Brinner du för att jobba med komplexa arbetsgivarfrågor? Som Skattehandläggare på Storföretagsenheten får du ett omväxlande arbete där du tillsammans med dina kollegor arbetar med utredningar avseende arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och uppgiftslämnande kopplat till stora företag, statliga myndigheter, kommuner och landsting.

Vi har också ansvaret för nybilsprislistan där vi tillsammans med Rättsavdelningen samlar in och fastställer de priser som ligger till grund för bilförmånsbeskattningen.

Om jobbet
Du arbetar med frågor inom arbetsgivarområdet kopplat till stora företag, statliga myndigheter, kommuner och landsting. Arbetet omfattar utredningar, förebyggande åtgärder och ärendehantering. Du är lyhörd för förändringar i omvärlden och driver på utvecklingen inom arbetsgivarområdet vad gäller risker, regel- och metodfrågor.

Vi söker dig som har en gedigen erfarenhet av arbetsgivarfrågor. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du bidrar också till vårt arbete med ständiga förbättringar i vardagen och väljer effektiva lösningar. Du tänker nytt, vågar och agerar. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en av våra skattesektioner på storföretagsenhet 1 inom Storföretagsavdelningen, med placering i Göteborg eller Jönköping. På Storföretagsenhet 1 ansvarar vi för beskattningen av stora bolag samt hela Sveriges offentliga verksamhet. Idag har enheten cirka 140 medarbetare fördelade på sju sektioner.

Storföretagsavdelningen som helhet ansvarar för skattehantering för de allra största bolagen i Sverige samt de finansiella företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Avdelningen ansvarar också för all hantering av offentliga verksamheter, punktskatt, skattebrottsutredningar samt beskattning av utländska företag som är verksamma i Sverige. Avdelningen har enheter i Göteborg Jönköping, Solna, Malmö och Ludvika och har sammanlagt cirka 1 000 medarbetare.

 

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha ett stort intresse och engagemang för våra frågor
- ha god kommunikativ förmåga och lätt för att uttrycka dig pedagogiskt i tal och skrift på svenska
- vara helhetsorienterad och ser orsakssamband
- ta initiativ och driver på i arbetet
- ta ställning i frågor både självständigt och i samråd med andra
- vara utvecklingsorienterad.

Du ska även ha:

- en avslutad högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik, ekonomi eller annat område som vi bedömer är relevant för tjänsten eller mångårig erfarenhet av liknande erfarenheter inom Skatteverket
- aktuell arbetslivserfarenhet av arbetsgivarfrågor.

Det är önskvärt att du har om du arbetar/ har arbetat på Skatteverket.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

Liknande jobb