Handläggare inom Barn & Utbildning

Handläggare inom Barn & Utbildning

Arbetsbeskrivning

Tibro är en västsvensk kommun med drygt 11 000 invånare som präglas av engagemang och samverkan. Här finns ett brett näringsliv med en unik kompetens om möbler, inredning och logistik och ett rikt föreningsliv med många framstående idrottare. Här finns en medskapandekultur och en samarbetsanda som sticker ut.

Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar – och skapar mervärden tillsammans!

Gemensam administration & IT söker en medarbetare inom området handläggning. Enheten ligger under Barn & Utbildning med uppdrag att:
- Skapa en rättssäker och effektiv administration/handläggning med hög kvalitet
- Vara ett administrativt stöd till förvaltningens chefer, inkluderat IT-stöd
- Vara ett administrativt stöd till barn- och utbildningsnämnden
Vi söker dig om vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete i en miljö som ger inblick i frågor som är högst aktuella i samhällsdebatten. Är du intresserad av ett handläggaruppdrag där prestigelöshet, delaktighet och att ha roligt på jobbet är viktigt – skicka i så fall in din ansökan till oss redan idag!

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som handläggare innebär att du kommer att ha ansvar för att driva och utveckla intern och extern kommunikation med nya idéer och spännande infallsvinklar. Du kommer också att arbeta med att producera och sprida information via våra interna och externa kanaler. Tillsammans med övriga medarbetare på enheten är du med och driver den digitala utvecklingen och andra viktiga utvecklingsfrågor.

Du är en av förvaltningens informationssäkerhetshandläggare.

I arbetet ingår också att skriva kallelser och protokoll vid nämndssammanträden, arbeta fram nämndshandlingar, bevaka kvaliteten i beslutsunderlag samt expediera beslut. Tjänsten kan också innefatta att bereda motionssvar och yttranden till barn- och utbildningsnämnden samt driva utredningar inom ansvarsområdet. Tjänsten kan till viss del utformas utifrån din kompetens och kvalifikationer.

Du är även förvaltningens registrator och ansvarig för förvaltningens arkivhantering. Som registrator registrerar du inkomna handlingar, samt skapar och håller ordning i diariet. I uppdraget ingår att utbilda/stödja medarbetare i dokumenthantering, offentlighet och sekretess, samt delta i arbetet med att utveckla styrdokument och rutiner inom området.

Vår enhet består av 12 medarbetare, varav två inom IT, vilket innebär att vi tidvis måste hjälpas åt och vid behov dela på olika arbetsuppgifter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen på lägst kandidatnivå som arbetsgivaren bedömer relevant eller annan utbildning relevant för uppdraget och erfarenhet som bedöms likvärdig.

Du har mycket god förmåga att organisera, prioritera, analysera och strukturera arbetsuppgifterna på ett effektivt sätt, vilket gör att du snabbt kan sätta dig in nya områden. Du är serviceinriktad och bra på att samarbeta och sprider kunskaper och erfarenheter på ett pedagogiskt sätt till de människor du möter i din yrkesroll. Arbetsuppgifterna kräver hög grad av självständighet och initiativförmåga och att du kan anpassa dig till nya och förändrade krav och förutsättningar.

Du har mycket goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt har en god stilistisk förmåga. Du har goda datorkunskaper och det är meriterande om du har arbetat med webblayout och digitala kanaler för kommunikation. Du är bra på att anpassa ditt budskap till målgrupp och situation med sinne för vad som är viktigt att belysa i omfattande informationsmaterial.

Meriterande är kunskap om de lagar och regler som styr offentlig verksamhet, specifikt kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor och lagstiftning. Det är också meriterande om du har dokumenterad flerårig yrkeserfarenhet av handläggningsarbete inom en politisk styrd organisation.

Enhetens uppdrag är förvaltningsövergripande och det innebär att vi har mycket kontakt med andra verksamheter men även med andra förvaltningar.

Ett krav för anställning inom vår förvaltning är att du kan visa upp ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister för arbete inom skola eller förskola. Utdraget beställer du från polisen.se.

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan så hoppas vi att det blir just du som blir vår nya kollega!

ÖVRIGT
Tibro kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Med hänsyn till medarbetares hälsa tillämpar Tibro kommun rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Intervjuer kan eventuellt påbörjas under ansökningstiden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Bernth Lundqvist
0504-18228
Lärarnas Riksförbund Marie Kron
0504 180 00
Lärarförbundet Lennart Andersson
0504 18000
Rektor Marie Ahlander
0504-182 02
Elizabeth Stridh, Lärarförbundet
vx 0504-180 00
Rektor Anette Larsson
Telefon: 0504-181 98
Lärarförbundet Marithe Eriksson
vx 0504-180 00
Lärarnas Riksförbund Mats Hellmér
Telefon: 0504-180 00
Lärarnas Riksförbund Mats Hellmér
vx: 0504-180 00
Rektor Ann-Helen Alexandersson
0504-182 23

Sammanfattning

Besöksadress

54380 Tibro
None

Postadress

Centrumgatan
Tibro, 54380

Liknande jobb


Antagningshandläggare

Antagningshandläggare

4 november 2024

Programhandläggare på Gotland eller i Stockholm

Programhandläggare på Gotland eller i Stockholm

24 oktober 2024

Handläggare

22 oktober 2024

Kvalificerad handläggare

Kvalificerad handläggare

21 oktober 2024